Sloneczniki

Sadak - twoje łzy odbierają mi siłę

Reżyseria:      Mahesh Bhatt ("Dil Hai Ki Manta Nahin", "Zakhm", "Duplicate", "Chaahat")
Produkcja:    Mukesh Bhat ("Awarapan", "Kalyug")
Scenariusz:    Robin Bhat ("Omkara", "Koi Mil Gaya" , "Baazigar")
Zdjęcia:            Pravin Bhatt ("Umrao Jaan" 1981, "Masoom", "Kasoor",
                   "Dil Hai Ki Manta Nahin")
Muzyka:         Nadeem Shravan ("Dhadkan", "Raja Hindustani", 'Raaz", "Deewana",
                   "Andaaz")
Nagrody:       2 (za muzykę i za negatywną rolę - Sadshiv Amrapurkar
Obsada:        Sanjay Pooja Deepak Tijori, Avtar Gill , Sadshiv Amrapurkar
                    Pankaj Dhir, Mushtaq Khan, Neelima Azim
Gatunek:        dramat rodzinny
Premiera:     1991
Oceny:          IMDb 7.1/10, Tamanna 6.5/10



Ravi (Sanjay Dutt) zabija bezsenność wożąc pasażerów po Bombaju. Całymi nocami. Taacąc ze zmęczenia przytomność za kierownicą. Od 7 lat nie może zapomnieć samobójczej śmierci siostry Roopy (Soni Razdan). Ćwiczy swe ciało przygotowując się do zemsty. Szukając twarzy, która wzbudziwszy grozę w Roopie prześladuje go teraz w snach. Jego przyjaciele: zakochany beznadziejnie w prostytutce Shalu (Neelima Azim) Gotya ( Deepak Tijori) i opiekujący się Ravi Salimbhai (Avtar Gill) są bezsilni wobec jego udręki.
Pewnego razu Ravi spotyka w mieście młodziutką Pooję (Pooja Bhatt), której niewinnośc i szczere spojrzenie urzeka go. Wkrótce potem dowiaduje się, że zadłużony wuj oddał dziewczynę swojemu dłużnikowi.



 Ravi robi wszytko, by uwolnić dziewczynę z rąk prowadzącego dom publiczny hidźry Maharani (Sadshiv Amrapurkar)...

  

To film pełen pościgów, bójek, krzywdy



 i zemsty pokazujący jednak pięknie relację miłości rodzącej się między mężczyzna i kobietą. Wyrastającej z troskliwości i szacunku.I relację przyjaźni miedzy braminem i muzułmaninem
kolejny film z córką. Gotowa do największych poświęceń. W filmie poruszono temat spłacania kobietami długów rodzinnych, powiązań policji z przestępcami, odrzucenia przez kastę kobiety skrzywdzonej nieczystością. W jednej z głównych ról pojawia się postać hidźry. Historia rozgrywa się w Bombaju i w górach wokół Ooty. 
Mahesh Bhatt ("Zakhm") podobnie jak w "Dil Hai Ki Manta Nahin" w głównej roli obsadził swoją córkę Pooję.

W ogóle ten film to spotkanie rodzinne. Bracia rezysera Mukesh i Robin zajęli się produkcją i scenariuszem. Za zdjęcia (szczególnie nastrojowe w górach w Ooty) odpowiedzialny jest kolejny Bhatt z Gudżaratu - Praveen .

Pooja Bhatt niewinna, prawie dziecięca. Wole ja co prawda bardziej dojrzała w "Zakhm",



ale ona sama musiała mieć dużo sentymentu do tego filmu, jeśli motyw kobiecej opieki nad rannym w górach bardzo wiernie odtworzyła debiutując reżyserią "Paap" (z Johnem Abrahamem).
Głównego bohatera odtwarza Sanjay Dutt. W scenach miłosnych cicho czuły, w osaczających go aż po szaleństwo wspomnieniach tragicznie zmarłej siostry



szczerze pokazujący rozpacz, wściekłość, bezsilność.  Lubię go teraz, gdy gra swoje role jako 50-latek ("Zinda", "Lage Raho Munnabhai", "Parineeta", Musafir, Misja w Kaszmirze), ale i we wcześniejszych rolach ("Khalnayak") zaciekawia mnie.
W tym filmie niestety jest wiele scen, które trzeba lubić - zalany krwią bohater, ukrzyżowany na maszcie bezsilnie patrzy na uprowadzenie ukochanej.


Inna osobą, która przykuwa do siebie uwagę jest grający negatywną rolę hidźry - stręczyciela Sadshiv Amrapurkar



Zmysłowo, wręcz obleśnie lubieżny, okrutnie bawiący się ludźmi.



A jednocześnie sugerujący dramat własnego życia pogardzanego ani mężczyzny ani kobiety.
Ponadto w filmie można zobaczyć Pankaja Dhira w roli inspektora policji



i Deepaka Tijori, w kolejnej w jego życiu roli przyjaciela głównego bohatera. Podobnie jak Sanjayowi towarzyszył on w swoim czasie Aamirowi, czy SRK.



Ja ucieszyłam się widząc w roli muzułmańskiego przyjaciela bohatera Salima - Avtara Gilla, zapamiętanego z niedużej roli w "Zakhm".
Muzyki Nadeema - Shravaana dobrze stwarzała nastrój tęsknoty i rozdzielenia, czy też wyrażała czułość miłości, ale też budziła uwagę radosną piosenką do gorzkich słów piosenka o ludziach, dla których chodniki są ich ojczyzną.

Czy poleciłabym tę rzekoma indyjską wersję "Taxi Driver"? Nie wiem. Ja obejrzałam go z ciekawością, ale przekonana, że w filmie są sceny, które mogą do niego zrażać. Bo jeśli sindur, to nakładany na czoło bohaterki krwią bohatera. Jeśli łamią komuś na charpai kości to pod rytm wyklaskiwany przez dziwki hidźry. Mamy jeszcze sceny wrzucania kogoś w ogień, skoki z wysokości wprost w ramiona bohatera. Smak Masala movie. Ze scenami bicia do ewentualnego przewinięcia.

 

Rehne Ko Ghar Nahin
(w slumsach o bezdomnych piosenka)
 taniec Deepak i Sanjay
Tumhe Apna Banane Ki Kasam
(Pooja i Sanjay w Bombaju)
Jab Jab Pyaar Ke Pehra Hua
(Kumar Sanu i Anuradha Pauwal
- Sany i Pooja) rozdzieleni
Hum Tere Bin Kahin Reh  Nahin Pate
(Pooja i Sanjay w Ooty)
Zamaane Ki Dekhe Hain Rang
(po ślubie)