Shubh Mangal Saavdhan - oby on mógł
Reż. R.S. Prasanna (Kalyana Samayal Saadham)
Język Hindi
2017
IMDb 6.9/10
Tytuł: Shubh Mangal Saavdhan - to końcówka mantry, którą się wypowiada w Maharastrze w trakcie ślubu, gdy nowożeńcy wkładają sobie na szyje girlandy z kwiatów; oznacza oby ci sie dobrze wiodło (wyjaśnienie: Jola Ahuja)
Nagrody: za dialogi, rolę Bhumi, Ayushmanna Seemy Bhargavy w roli jej mamy, scenariusz, śpiew piosenki Kanha (Shaasha Tirupati)
Mudit Sharma (Ayushman Khurrana) jest tak nieśmiałym mężczyzną, że wybrawszy dziewczynę, którą chciałby uczynić swoją żoną, potrafi tylko na nią patrzeć i patrzeć. Brakuje mu odwagi do rozpoczęcia rozmowy. Za radą rodziców, wysyła jej więc propozycję małżeńską online. Sugandhę (Bhumi Bedmekar) to oburza. Decyduje: "Jeśli on zamienia miłość w umowę, to ja zamienię umowę w miłość". To ona inicjuje spotkanie
i za jej sprawą dochodzi do poznania się rodzin. W rozmowie przed laptopem. Online. Z dotykaniem podstaw ekranu na znak czci okazywanej starszym przez dotkniecie ich stóp. Młodzi zaręczają się. Zanim jednak dojdzie do ślubu, próbują zbliżyć się do siebie podczas niezręcznych pieszczot. Mudit ucieka z powodu niegotowości sprostania sytuacji. Z tego też powodu chce zrezygnować ze ślubu,
ale Sugandha nie ustępuje. Dąży do ślubu
mimo że jego brak radości i odmowa udziału w korowodzie weselnym boli ją. Wkrótce jego dolegliwość staje się powszechnie znana. Ojciec Sugandhy namawia ją do rezygnacji ze ślubu. Goście weselni zakładają się o jego noc poślubną....
Na ślub trafimy w większości indyjskich filmów, w niejednym wszystko się wokół niego kręci. Tu też, choć inaczej. Nie ma zabiegania o zgodę rodzica, przeżywania, że ukochana poślubiła innego. Dramat, a właściwie komediodramat wiąże się z impotencją bohatera, podwójnie trudną, bo wstydliwą, a powszechnie znaną wszystkim gościom weselnym. W tej sytuacji pan młody ma wrażenie, że wszystko tańczy mu na głowie. Bohaterów wciąż otacza tłum ludzi. Z ich radami, pytaniami, ostrzeżeniami, kpiną lub współczuciem. Nie sprzyja to w rozeznaniu się we własnych uczuciach i wyrażeniu ich.
Znowu jak w Dum Laga Ke Haisha z tymi samymi aktorami w rolach głównych (Ayushmann Khurrana, Bhumi Pednekar)
ślub odbywa się w Haridwarze. Huk bębnów w baaraat, korowodzie weselnym, odniesienia do "Mahabharaty" (celne oko Arjuny), zanurzenie się rytualne w Gangesie, smarowanie twarzy młodych kurkumą, ślub z bananowcem dla uwolnienia się z fatalizmu horoskopu i szarpanie sie bohaterów, by zachować swoją godność i ocalić budzącą się między nimi miłość.
Remake tamilskiego filmu Kalyana Samayal Saadham również w reżyserii R. S. Prasanny
zaciekawia, bawi.
Cytat:
"Nie ten jest mężczyzną, kto nie ma w sobie żadnego bólu. Mężczyzna jest tym, kto stara się nie sprawiać bólu innym i nie daje innym sprawić komuś bólu".