5 Sundarikal - osłonię cię parasolem
2013
Tytuł:
Five Beautiful Women
Język: malajalam
IMDb 6.7/10
5 opowieści różnych reżyserów
I. SETHULAKSHMI
(ekranizacja opowiadania M.Mukundana "Photo", reż.Shiyu Khalid)
Sethulakshmi (Baby Anika) przyjaźni się z kolegą ze szkoły (Master Chethan). Wracają razem do domu, śmieją się, oglądają wklejone do albumu zdjęcia par. Ich widok podpowiada im pomysł na nową zabawę. Przyszedłszy razem do fotografa proszą o wspólne zdjęcie. To zdarzenie inicjuje ciąg dalszych zdarzeń, podczas których ona doświadczy krzywdy, a on bezsilności.....
II. ISHA
Rodzice Teresy wybierają się na noworoczne przyjęcie. Teresa nie chce iść. Tymczasem pod ich nieobecność do domu włamuje się młody człowiek w masce świętego Mikołaja (Nivin Pauly). Zakneblowawszy nieprzytomną dziewczynę wpatruje się w nią urzeczony. Gdy ona (Isha Sharvani) powraca do przytomności, czując wrażenie jakie na nim sprawia,
przekonuje go, by ją uwolnił. A potem świętuje z nim Nowy Rok. Odurzonego kneblując. W drzwiach słychać głosy powracających rodziców...
III. GAURI
reż. Aashiq Abu
Jonathan Antony (Biju Menon) i Gauri Lakszmi (Kavya Madhavan) to szczęśliwa para małżonków żyjących wysoko w górach Kerali. Ona prowadzi szkolę tańca klasycznego, on z przewodnikiem wędruje po górach szukając co wyższych szczytów.
Pewnego razu Gauri prosi Jonathana, by w miłosnej bliskości dopełnił ich szczęścia poczynając w niej dziecko. Obudziwszy się rano Gauri nie znajduje męża obok siebie. Na pozostawionej przez niego kartce czyta: jeśli masz odwagę, przygotuj się na niespodziankę...
IV ŻONA KARŁA
Żyjący na wózku inwalidzkim młody człowiek (Dulquer Salmaan) czas spędza przy oknie obserwując i fotografując swoich sąsiadów. Ich przyzwyczajenia, małoduszność lub życzliwość.
Pewnego razu w jego sąsiedztwie zamieszkuje młode małżeństwo. Szokiem dla wszystkich jest to, że młoda, piękna kobieta (Reenu Mathews) jest żoną karła. Parę tą osacza ludzka ciekawość i wrogość. Plotki, proroctwa rozpadu małżeństwa, roztrząsanie powodów, dla których piękna dziewczyna mogłaby poślubić karła (Jinu Ben). Plotki stają się jeszcze bardziej ożywione, gdy zaczyna być widać, że żona karła spodziewa się dziecka. Pewnego dnia jednak zdarzy się coś, co każe sąsiadom inaczej spojrzeć na odmienną parę...
V. AAMI
Pewien biznesmen, Ajmal (Fahadh Faasil) nocą zmierza autem w sprawach służbowych do Koczina.
Martwi się transakcją, której grozi niepowodzenie, tym, że taka sytuacja uczyni go niewiarygodnym na rynku i przyniesie mu duże straty finansowe. Wciąż z komórką przy uchu próbuje rozwiązać swoje problemy. Od czasu do czasu dzwoni do niego Aami (Asmitha Sood). Jego żona intryguje go wymyślając mu różne zagadki. Obawiając się, żeby nie zasnął za kierownicą ze zmęczenia...
Z podpowiedzi Marioli, choć już wcześniej pociągnęła mnie ku temu filmowi jego forma - pięć opowieści różnych reżyserów. Historie te łączy temat kobiety: od zaledwie wchodzącej w dojrzewanie dziewczynki z pierwszej historii, poprzez gotową do zakochania się dziewczynę z drugiej po kobiety zamężne w kolejnych trzech opowieściach. Przedstawiono tu kobietę pod postacią różnych charakterów: niewinnej Sethulakshmi, uwodzicielskiej i triumfującej Ishy, świadomej swojego szczęścia, a potem nagle zaskoczonej cierpieniem Gauri i zrównoważonej i wolnej wobec cudzych sądów żony karła czy zagadkowej ostoi spokoju i bezpieczeństwa, Aami z ostatniej opowieści. Mężczyźni w tych opowieściach zawodzą - nie są w stanie obronić swojej miłości, dają się uwieść i związać, opuszczają ją w sposób ostateczny, czy też z trudem wybraniają się od zdrady. Tylko widziany oczyma uwiezionego na wózku inwalidzkim (Dulqer Saalman z Hotel Ustad) - karzeł jest pięknym znakiem mężczyzny, który żyje z podniesioną głową, niezniewolony ludzkimi sadami, w służbie troski, którą roztacza nad swoimi ukochanymi, zawsze gotów osłaniać ich swym parasolem od deszczu.
Te pięć opowieści wyreżyserowali
- pierwszą o dzieciach: Shyyu Khalid (dotychczas operator 2 Female Kottayam, Salt n' Pepper, Traffic)
- druga "Aishę" - Sameer Thahir (Chappa kUrishu, operator Diamond Necklace)
- trzecią Gauri" - Aashiq Abu (22 Female Kottayam, Salt n' Pepper)
- czwartą Kullande Bharya (Żonę karła) Amal Neerad (Anwar)
- i ostatnią Aami - Anwar Rasheed (Ustad Hotel, Kerala Cafe - cz. Bridge)
Cieszyło mnie, że w ich obrazach mogłam wędrować przez Keralę (jej wioski, lasy, strumienie, wśród Ghatów Zachodnich,
po miastach, szczególnie po nocnym Koczinie)
Pierwsza opowieść tak mną wstrząsnęła, że na tydzień zawiesiłam oglądanie filmu, druga zaskakuje zabawnym happy endem, w trzeciej historię komentuje jedna z pierwszych scen - wyjaśnianie tańca Śiwy, który swym tańcem tworzy i niszczy świat.
Dobrze mi się patrzyło na ten film, a wiele budujących nastrój obrazów jeszcze mam w sobie.
PIOSENKI:
- Anchu Sundarikal - tytułowa