Athadu - przemiana zdradzonego zabójcy
Reżyserski scenarzysty (Trivikram Srinivasa) stał się największym hitem 2005 roku w kinie Tollywoodu na południu Indii
język: telugu
Tytuły:w języku tamilskim pt. Nandhu, w malajalam: Target
tollywoodzki thriller
W rolach głównych Mahesh Babu, Trisha Krishnan, i Prakash Raj. W drugoplanowych Sonu Sood i Nasser. Debiut
అతడు
To jeden z Maheshowych filmów telugu. Pamiętam, że podobal mi się, wiele scen mam jeszcze w pamięci. Dobrze zapamiętałm Nassera, ale i spojrzenie Rahula Deva, no i to przecież miłe, gdy bandyta się tak zmienia...
Tak opisywałam ten film przed laty na wikipedii:
Tematem filmu jest grzech, jakim jest robić bardzo złe rzeczy bardzo dobrze. To historia kogoś, kto zaczął zabijać jako dziecko, stał się zawodowym zabójcą,
a zdradzony przeżył przemianę. Film przedstawia zbrodnię i śledztwo, ale i głębokie relacje między dziadkiem (Nasser) i jego dorosłym wnukiem (Mahesh Babu), tęsknotę za przynależnością do rodziny i miłość rodzącą się między kobietą (Trisha Krishnan) i mężczyzną mimo jego strachu przed związaniem się z kimś.
Deszcz. Młody chłopak, dzieciak jeszcze, z zimną krwią strzela do zaskoczonego szefa mafii. Jego perfekcjonizm w zabijaniu wstrząsa nawet gangsterami. Mały zaczyna być wykorzystywany przez bandę Sadhu (Rahul Dev).
Razem z drugim wyrostkiem Malli ratują szefowi życie. Po latach rozboju w Hajdarabadzie dorosły już Nanda Gopal / Nandu (Mahesh Babu) jest wysoko opłacanym i cenionym za swój "profesjonalizm" zabójcą. Od dziecka jak cień towarzyszy mu Malli (Sonu Sood). Osłania jego ucieczki. Pewnego dnia Nandu otrzymuje niezwykłe zlecenie. Aby zwiększyć przed wyborami swoją popularność kandydat na premiera Tamil Nadu zamawia u niego pozorowany zamach. Po strzale przerażony Nandu widzi, jak polityk z kulą w czole pada na ziemię, jak płonie samochód, w którym czekał na niego Malli, jak policja błyskawicznie otacza budynek, z którego strzelał. Oszukanemu Nandu udaje się jednak uciec. Ścigany przez policję kryje się w pociągu. Zdyszany, wytrącony z równowagi siada naprzeciwko mężczyzny, który otwarcie zaczyna mu opowiadać o sobie. Nazywa się Pardhu. Szczęśliwy wraca po 12 latach nieobecności do domu. Uciekł z niego jako 10-latek. Teraz zobaczył na mieście plakaty ze swoją twarzą z dzieciństwa. Poruszony tym, że rodzina dotychczas go szuka, pamięta o nim, zdecydował się wrócić. Na jednej ze stacji policja oczekująca już na ściganego zamachowca, strzela do niego. Od kuli przeznaczonej dla Nandu, ginie Pardhu. Zabójca szukając schronienia pojawia się w rodzinie jako Pardhu.
W Hajdarabadzie oficer policji (Prakash Raj)
rozpoczyna śledztwo w sprawie morderstwa na polityku...
MOTYWY:
język: telugu
Tytuły:w języku tamilskim pt. Nandhu, w malajalam: Target
tollywoodzki thriller
W rolach głównych Mahesh Babu, Trisha Krishnan, i Prakash Raj. W drugoplanowych Sonu Sood i Nasser. Debiut
అతడు
To jeden z Maheshowych filmów telugu. Pamiętam, że podobal mi się, wiele scen mam jeszcze w pamięci. Dobrze zapamiętałm Nassera, ale i spojrzenie Rahula Deva, no i to przecież miłe, gdy bandyta się tak zmienia...
Tak opisywałam ten film przed laty na wikipedii:
Tematem filmu jest grzech, jakim jest robić bardzo złe rzeczy bardzo dobrze. To historia kogoś, kto zaczął zabijać jako dziecko, stał się zawodowym zabójcą,
a zdradzony przeżył przemianę. Film przedstawia zbrodnię i śledztwo, ale i głębokie relacje między dziadkiem (Nasser) i jego dorosłym wnukiem (Mahesh Babu), tęsknotę za przynależnością do rodziny i miłość rodzącą się między kobietą (Trisha Krishnan) i mężczyzną mimo jego strachu przed związaniem się z kimś.
Deszcz. Młody chłopak, dzieciak jeszcze, z zimną krwią strzela do zaskoczonego szefa mafii. Jego perfekcjonizm w zabijaniu wstrząsa nawet gangsterami. Mały zaczyna być wykorzystywany przez bandę Sadhu (Rahul Dev).
Razem z drugim wyrostkiem Malli ratują szefowi życie. Po latach rozboju w Hajdarabadzie dorosły już Nanda Gopal / Nandu (Mahesh Babu) jest wysoko opłacanym i cenionym za swój "profesjonalizm" zabójcą. Od dziecka jak cień towarzyszy mu Malli (Sonu Sood). Osłania jego ucieczki. Pewnego dnia Nandu otrzymuje niezwykłe zlecenie. Aby zwiększyć przed wyborami swoją popularność kandydat na premiera Tamil Nadu zamawia u niego pozorowany zamach. Po strzale przerażony Nandu widzi, jak polityk z kulą w czole pada na ziemię, jak płonie samochód, w którym czekał na niego Malli, jak policja błyskawicznie otacza budynek, z którego strzelał. Oszukanemu Nandu udaje się jednak uciec. Ścigany przez policję kryje się w pociągu. Zdyszany, wytrącony z równowagi siada naprzeciwko mężczyzny, który otwarcie zaczyna mu opowiadać o sobie. Nazywa się Pardhu. Szczęśliwy wraca po 12 latach nieobecności do domu. Uciekł z niego jako 10-latek. Teraz zobaczył na mieście plakaty ze swoją twarzą z dzieciństwa. Poruszony tym, że rodzina dotychczas go szuka, pamięta o nim, zdecydował się wrócić. Na jednej ze stacji policja oczekująca już na ściganego zamachowca, strzela do niego. Od kuli przeznaczonej dla Nandu, ginie Pardhu. Zabójca szukając schronienia pojawia się w rodzinie jako Pardhu.
W Hajdarabadzie oficer policji (Prakash Raj)
rozpoczyna śledztwo w sprawie morderstwa na polityku...
MOTYWY:
- Motyw pozorowanego zamachu na polityka w celu zwiększenia jego popularności. Wg planu miał potem uzyskać władzę. Naprawdę ginie zabity przez tego, kto jeszcze bardziej pragnął tej władzy. Bohater zostaje oskarżony o mord, którego nie dokonał, czuje się zdradzony. Motyw ten pojawia się też w filmie Tumko Na Bhool Paayenge (z Salman Khanem).
- Bohater dokonuje zamachu podczas wiecu wyborczego. Sceny z wiecami polityków możemy też zobaczyć w Dum, Phir Milenge, Sarkar, Lajja, Apaharani w innych.
- Politycy powiązani z mafią, skorumpowani pojawiają się ponadto w Rang De Basanti, Company, Apaharan, Lajja i w innych.
- Miarą podawanego czasu jest modlitwa. W drugi namaz tj. podczas drugiej z pięciu codziennych modlitw muzułmanina bohater uderza nożem mężczyznę na targu. Po powrocie do domu Pardhu zostaje przywitany błogosławieństwem, otrzymuje jego czerwony znak w postaci tilaku na czole, uczestniczy w modlitwie rodziny przed domowym ołtarzem, ciotka wspomina jego zmarłą matkę przed posążkiem Boga Ramy. Motyw wiary, modlitwy, błogosławieństwa jest obecny w większości filmów indyjskich m.in. w Chup Chup Ke, Coś się dzieje, Gdyby jutra nie było, English Babu Desi Mem, Guddu, Aitraaz, Mujhse Dosti Karoge!, Chaahat, Na Tum Jaano Na Hum, Guddu, Gdyby jutra nie było, Home Delivery: Aapko... Ghar Tak, Honeymoon Travels Pvt. Ltd., Waqt: The Race Against Time, Żona dla zuchwałych, Vaada', Apne i in.
- Pardhu zostaje zraniony podczas walki przed światynią. Ciotka, aby przyprawy nie wypaliły jego rany, zaczyna go zawstydzonego karmić. Bohater jest tym karmieniem jako znakiem miłości wzruszony do łez. Motyw wzajemnego karmienia się wyrażającego troskę o kogoś występuje m.in. w Żona dla zuchwałych, Vaada, Phir Milenge, Mujhse Dosti Karoge!, czy My Brother… Nikhil .
- Rodzina Pardhu, aby wydać córki za mąż, musi zdobyć pieniądze na ślub i na posag. Zdecydowani są sprzedać ziemię. Problem zapewnienia posagu pannie młodej, tak ważny w kulturze Indii, tak obciążający rodzinę, że powodujący odrzucanie rodzących się dziewczynek przedstawiony jest też m.in. w Lajja, English Babu Desi Mem .
- Nandu zabija i jest ścigany w uliczkach i na ulicach Hajdarabadu. Tu też szuka odpowiedzi, kto wmanipulował go w morderstwo polityka. Hajdarabad, stolica stanu Andhra Pradesh jest także tłem m.in. Yeh Dil, Nijam, Yogi (film 2007), Varsham, czy Wojownik.
- Nandu z 9 piętra strzela do przemawiającego na trybunie wyborczej polityka. Motyw snajpera można zobaczyć też w Karam. Zawodowy zabójca pojawia się też w The Killer, Company.
- Nandu po zabójstwie jest ścigany w tłumie bazaru. Jego samochód jest goniony w mieście przez policję. Sceny pościgu w mieście występują też m.in. w Darr, Company, Shootout at Lokhandwala, Wojownik, Kaaka Kaaka, Yeh Dil,, Taxi Number 9211, Black Friday, Varsham czy Nijam.
- Na powrót Pardhu do domu po 12 latach nieobecności uważająca się za jego narzeczoną Puri układa przed domem rangoli, piękną mozaikę wzorów i kolorów.
- Nandu skaczący na dach pociągu. Poznający w jego przedziale Pardhu, od którego przejmie imię i miłość rodziny. Motyw pociągu – m.in. w The Namasake, Swades, Jab We Met, Guru (film), Dhoom 2, Kabhi Alvida Naa Kehna, Pardes, Varsham czy Żona dla zuchwałych.
- Opuszczony 12 lat temu przez Pardhu przyjaciel staje się przyjacielem zmieniającego się Nandu. Zawierza mu największą swoją tajemnicę nie obawiając się zdrady. Przyrównuje ich przyjaźń do przyjaźni dwóch hinduskich bogów Ramy i Hanumana. I nie zawodzi się. A jednak doświadcza zdrady innego przyjaciela.Motyw przyjaźni – w m.in. Dum, Dosti: Friends Forever, Rebeliant (film), Rang De Basanti, Dil Chahta Hai, One 2 Ka 4, Vaada, Pyare Mohan, Ek Ajnabee, Sholay, czy Bas Ek Pal. Wśród nich też motyw zdradzonej przyjaźni, motyw wiernej przyjaźni.
- Nandu, samotny, nie zakorzeniony we własnej rodzinie odnajduje, jak mówi, "jak dobrze jest być z rodziną". dzieli z nią radość wesela, problemy zdobycia pieniędzy na posag córki, broni jej ziemi przed tymi, którzy przemocą i łapówkami próbują ją przejąć, modli się z nią. Motyw odnalezienia się w cudzej rodzinie kogoś bez rodziny – m.in. w Chori Chori, Main Prem Ki Diwani Hoon, Dhaai Akshar Prem Ke.
- Nandu płaci długi nieżyjącego Pardhu, pod którego imieniem teraz żyje. Podrzuca z przyjacielem Pardhu pieniądze na operację dla córki kapłana, która kiedyś przez Pardhu straciła brata. Jego przyjaciel śmieje się, że wobec tej córki postąpili jak Bóg Rama. Nandu przyrównuje ich przyjaźń do przyjaźni Ramy i Hanumana, który pomógł Ramie odzyskać jego ukochaną żonę porwaną przez demona Rawanę. Odwoływanie się do eposu sprzed 2 tysięcy lat " Ramajany" częste w ustach bohaterów filmów -w m.in.Swades, Lajja, Jestem przy tobie.
- Ostatnia walkę Nandu stacza w chrześcijańskim kościele wypełnionym gołębiami. Pękające stalle. Roztrzaskiwane witraże. Tu kościół jest miejscem walki i zemsty, ale w innych scenach jest miejscem modlitwy, dążenia do zgody. Akcenty chrześcijańskie występują nie tylko w filmach kręconych na kolonizowanym kiedyś przez Portugalczyków Goa – m.in. Josh, Mujhse Dosti Karoge!, Żona dla zuchwałych, Gdyby jutra nie było, Hum Tum, Heyy Babyy, Home Delivery: Aapko... Ghar Tak.
Film zawiera 6 piosenek skomponowanych przez Mani Sharma:
- Adharaku – Vishwa
- Pillagali – Shreya Ghoshal
- Avunu Nijam – Kay Kay & Sunitha
- Chandamama – Mahalakshmi Iyer & Ranjith
- Neetho Cheppana – S.P. Balu & Chitra
- Pilichina – Karthik & Kavita Krishnamurthy