Sloneczniki

Maqbool - zdradzony "mesjasz mniejszości"

Reżyseria:Vishal Bhardwaj (Omkara)
Scenariusz: wg

Makbeta Szekspira Role:Pankaj Kapoor, Irrfan Khan, Tabu
Premiera:2003
Nagrody: za role - 4 za rolę Pankaj Kapur,  po 2 za scenariusz i dialogi, nominacje (za reżyserię, scenariusz, za role - Pankaj Kapur, za negatywną - Irrfan Khanza film, reżyserię)
IMDb 7.8/10

 hindi: मक़बूल, urdu: مقبُول

Do tego filmu wracam, przedstawiając  poniżej to, co pisałam o nim kilka late temu na wikipedii, bo swoim czasie  go przeżyłam - dzięki zdjęciom, muzyce, ale i sile odgrywanych postaci, a więc dzięki Irrfanowi, Tabu, Pankajowi Kapoor, Naseeruddinowi i Om Puri. Same ich nazwiska mówią za siebie, a tu w dodatku w indyjskiej adaptacji Makbeta zrealizowanej przez Vishaal Bhardwaja,



 który bardziej znany jest z powodu adaptacji Otella (Omkara). Z niecierpliwością czekam na jego adaptację Hamleta, która umieszcza w rozdartym wojną domową Kaszmirze.

 Film opowiada historie porachunków między mumbajskimi gangami, przedstawia zdrady i zabójstwa popełniane z miłości i żądzy władzy.





Film miał premierę na międzynarodowym festiwalu filmowym w Kanadzie w Toronto 2003. film cieszył się uznaniem krytyków. Pankaj Kapoor otrzymał Nagrodę Filmfare Krytyków dla Najlepszego Aktora i Nagroda IIFA dla Najlepszego Aktora Drugoplanowego.

Podobnie jak Omkara tego samego reżysera, adaptacja Otella Szekspira film ten zalicza się do artystycznego kina Indii.

Mumbaj. Dwaj skorumpowani policjanci (Om Puri, Naseeruddin Shah) pomagają gangsterom rozliczyć się z konkurencyjną bandą.


Płynie krew. Kaka (Piyush Mishra) "wtajemnicza" w akt zabijania swojego syna. Uczy go rzemiosła, które przechodzi z ojca na syna. Krew płynie na rozkaz muzułmańskiego szefa mafii, "mesjasza mniejszości" Abhaji (Pankaj Kapoor).



Prawą ręką gangstera jest wychowany w jego domu Miyan Maqbool (Irrfan Khan).


Wkrótce jego niewolnicza wierność wobec Ahaji zostaje wystawiona na próbę. Nie jest w stanie nie ulec urokowi Nimmi (Tabu), kochanki Abhaji. Urzeczona nim kobieta budzi w Maqboolu fascynację, a z czasem głębsze uczucie.


Do zdrady dochodzi w cieniu przygotowań do ślubu córki Abhaji. Oboje zakochani zdradzają tego samego człowieka.


Mimo nabytej doświadczeniem nieufności Abhaji, którego siłę i przemoc odczuło tak wielu ludzi, wobec miłości i żądzy władzy Maqboola i Nimmi staje się bezbronny. Pewnej nocy oboje staną nad nim śpiącym z bronią w ręce. Przebudzi się, aby umrzeć...

 

scena z Irrfanem

Muzykę do filmu skomponował Vishal Bharadwaj, autor muzyki do Satya, Maachis, Chachi 420, No Smoking, Nishabd, Maqbool, Omkara (dwa ostatnie też reżyserował). 11 piosenek do tekstów Gulzara.

  1. "Jhin Min Jhini" – Sadhana Sargam, Ustad Sultan Khan, Anuradha Sriram, Rakesh Pandit
  2. "Ru-Ba-Ru" – Daler Mehndi, Rakesh Pandit, Sabir Khan, Dominique
  3. "Rone Do" – Rekha Vishal
  4. "Dheemo Re" – Ustad Sultan Khan
  5. "The Maqbool Theme" – Instrumental
  6. "Rukhe Naina" – Sanjeev Abhyankar
  7. "Chingari" – Rekha Vishal
  8. "The Killing" – Instrumental
  9. "Nirvana" – Instrumentalny
  10. "Shoonya" – Instrumentalny
  11. "Jhin Min Jhini (extended)" – Sadhana Sargam, Ustad Sultan Khan, Anuradha Sriram, Rakesh Pandit
Aktor postać w filmie postać w sztuce
Irrfan Khan Miyan Maqbool Makbet
Tabu Nimmi Lady Makbet
Pankaj Kapoor Jahangir Khan / Abbaji Duncan I
Om Puri Inspektor Pandit wiedźma I (trzy wiedźmy)
Naseeruddin Shah Inspector Purohit wiedźma II (trzy wiedźmy)
Piyush Mishra Kaka Banquo
Ajay Gehi Guddu Fleance
Ankur Vikal Riyaz Boti Macduff
Pubali Sanyal żona Riyaz Boti Lady Macduff
Masumeh Makhija Sameera, córka Abbaji -
Gyanchand Rikki Mughal Macdonwald