Sloneczniki

Dor - ceną za życie wybaczenie

Reż:Nagesh Kukunoor (Iqbal )
Premiera: 2006
Remake (Perumazhakkalam (2004) w języku Malajalam)
Gatunek:dramat psychologiczny i obyczajowy
Tytuł:Sznur, inaczej "Dorr")
IMDb 7.9/10

 डोर,  ڈور

To jeden z moich ulubionych filmów, z tęskną muzyką, obrazami Indii tak różnych, a tak pięknych (pustynne krajobrazy Radżastanu i górskie Himachal Pradesh), problemy Indii (los wdowy, gastarbeiterstwo mężczyzn), motyw drogi, która przemienia wyzwalając w ludziach dobro, przekraczanie różnic wyznania, spotkanie się mimo cierpienia i poczucia krzywdy w najistotniejszej części naszego człowieczeństwa - w wybaczeniu. Jeśli ktoś, jeszcze nie widział, to warto zobaczyć ten przejmujący i umacniający nadzieję film Nagesha Kukunoora (3 Deewarein, Iqbal).



 Tematem filmu jest historia dwóch kobiet, które los złączy ze sobą dramatycznie. Film porusza problemy miłości, utraty kogoś bliskiego, godzenia się z nią, nadziei na zmianę w życiu. Pokazuje dorastanie do przyjaźni, do wolności. Mierzy się z charakterystycznym dla Indii problemem wykluczania wdowy z życia społecznego. Tłem są niezwykle barwne krajobrazy Himachal Pradesh i Radżastanu.

Himachal Pradesh. Górska wioska. Zeenat (Gul Panag) i Amir, para młodych muzułmanów decyduje się na ślub wbrew woli jego rodziców. Wkrótce potem Amir wyjeżdża do pracy w Arabii Saudyjskiej.



Dla Zeenat niezależnej, twardej, doświadczonej w dzieciństwie młodej żony zaczyna się czas osamotnienia, czekania na męża. W tym samym czasie w innej części Indii w Radżastanie w mieście Dżodhpur młodziutka, niewinna, pełna ufności Meera (Ayesha Takia) ze łzami w oczach rozstaje się ze swoim niedawno poślubionym mężem Shankarem.



 Podobnie jak Amir wyjeżdża on licząc na wyższy zarobek w Arabii Saudyjskiej. Mężczyźni spotykają się na obczyźnie i mimo iż są różnej wiary, mówią innymi językami, jednoczy ich to, że pochodzą z Indii. Zamieszkują ze sobą, zaprzyjaźniają się. Kobiety czekają. Tęsknią. Od listu do listu.



 Ciesząc się z rzadka głosem w telefonie. Aż do momentu, gdy głos w telefonie nie jest już głosem męża żadnej z nich. Aż do chwili, gdy każda z nich dowiaduje się przez telefon o tragedii, do której doszło na obczyźnie. Meera mdleje słysząc o tym, że jej ukochany Shankar nie żyje. Zeenat dowiaduje się, że Amir został skazany na śmierć za zabicie Shankara. Uratować go można jedynie powołując się na prawo łaski. Warunkiem zastosowania go jest okazanie mu miłosierdzia przez wdowę po zabitym.



Zrozpaczona Zeenat rusza w podróż. Za wszelką cenę chce odnaleźć Meerę i wybłagać u niej życie swojego męża...




Salim Sulaiman (Aashayein, Iqbal, 3 Deewarein)
  1. "Yeh Honsla" – Salim Merchant, Shafqat Amanat Ali Khan
  2. "Imaan Ka Asar" – Sunidhi Chauhan, Shreya Ghoshal
  3. "Kesariya Balam" – Karsan Sagathiya
  4. "Expression Of Love" – Trilok Gurtu
  5. "Allah Hoo Allah Hoo" -Salim Merchant
  6. "Piya Ghar Aaya" – Pratichee
  7. "Dor Theme" – Salim Merchant, Rakesh Chaurasiya