Khobsoorat - radość życia kontra dyscyplina
Reżyseria: Hrishikesh Mukherjee ("Mili", "Anand")
Produkcja: N.C. Sippy (("Mili", "Anand"), Hrishikesh
Mukherjee
Scenariusz: Shanu Banerje ("Naram Garam")
Dialogi: Gulzar ("Saathiya""Anand", )
Muzyka: Rahul Dev Burman ("Masoom", "1942:
A Love Story")
Zdjęcia: Jaywant Pathare ("Anupama", "Bemisal")
Obsada: Ashok Kumar, Rekha, Rakesh Roshan
Nagrody: 2 nagrody (za rolę - Rekha, za film)
Rok produkcji: 1980
Gatunek: komediodramat rodzinny
Tłumaczenie: Piękna
Trwa: 126 minut
Oceny: IMDb 8.2/10, Tamanna 7.5/10
Reżyser:
Hrishikesh Mukherjee -klasyk indyjskiego kina. Reżyser, montażysta, scenarzysta i producent, ur. 1922 w okupowanych przez Brytyjczyków Indiach, Bengalu (Kalkuta), zm. w Mumbaju w 2006 roku. Debiutował w 1957 roku ("Musafir" z Dilipem Kumarem). 8 nagród, 4 nominacje (za "Anuradha" "Anand", "Madhumati", "Khubsoorat", "Anupama", "Naukari") Znany też z filmów "Mili" (z Amitji i Jayą Bhaduri), "Anari", "Aashirvand", "Satyakam", "Chupke Chupke". Przyjaciel Bimala Roya i Raja Kapoora.
Nirmala Gupta (Dina Pathak) twardą ręka rządzi swoją rodziną. Podporządkowała sobie nie tylko dwójkę nastolatków, ale i trzech dorosłych już synów. Drży przed nią też jej własny mąż Dwarka Prasad Gurpta (Ashok Kumar). Sytuacja w rodzinie zaczyna się zmieniać, gdy jeden z jej synów poślubia Anju i ich dom odwiedza jej pełna radości życia siostra Manju (Rekha). Wychowana w wolności, spontaniczna, żywiołowa nie może się odnaleźć w świecie, gdzie wszyscy kryją się ze swoimi pragnieniami przed gniewem matki. Stopniowo zaczyna wpływać na wszystkich tak, by wyraźniej odsłaniali swoje potrzeby. Wkrótce dochodzi do jej konfliktu z władczą matką. Tym boleśniejszego dla niej, że od Nirmali zależy zgoda na ślub zakochanej w jej synie (Rakesh Roshan) Manju....
Po współczesnym "Dev D" przeskok do klasyki. Najpierw trudno mi odnaleźć się w realiach Indii lat 80-ch. Nie widzę twarzy, tylko makijaż, razi mnie naiwność, ale stopniowo żywiołowość Rekhy w kontraście ze ścierającą uśmiech z każdej twarzy grozą granej przez Dinę Pathak Nirmali zaczyna mnie wciągać. Jedna z nich składa hołdy wolności, druga dyscyplinie. To co ciekawi to relacje w rodzinie i prowadzący do starcia konflikt między życiem zbudowanym na posłuszeństwie i strachu, a szukaniem w życiu radości. Spontaniczność kontra kontrola.
Ten film stworzyli wielcy umarli. Producent N.C. Sippy, muzyk R. D. Burman, reżyser Hrishikesh Mukerjee, aktor Ashok Kumar - zgodnie z ich wiarą żyją już w innych wcieleniach i może pod innymi imionami oglądają filmy old hindi, w których się wsławili.
Najbardziej zapamiętam z tego filmu młodziutką tu Rekhę. Zaczęła grać jako szesnastolatka, więc tę rolę po 10 latach w filmie gra jako weteranka, ale jest w niej świeżość, urok, wyzwanie i rzeczywista radość życia. Daleko jeszcze do drapieżnej, twardej i pełnej siły Rekhy, którą znam z takich filmów jak "Lajja", "Zubeidaa", "Kama Sutra", czy "Izaajat". Jest też zupełnie inna niż zimna femme fatale z filmu "Silsila", w którym z Amitjim i jego żoną Jayą rok później na ekranie odtworzy dramat ich rzeczywistego trójkąta. Słusznie też nagrodzono ją za tę rolę.
Grający z nią w parze Rakesh Roshan ginął przy niej. Zwrócił moją uwagę może z jednym spojrzeniem, jakimś uśmiechem. Drażnił. Dobrze, że rzucił aktorstwo wybierając reżyserowanie filmów syna (Hrithika w jego hitach "Krrish", "Koi Mil ...Gaya") . Za to Dina Pathak (babcia Devdasa, burdelmama w "Mausam", Maanki w fabryce Mirch Masala) kolejny raz zapada w pamięć. Drażniąca swoją władczością, budząca współczucie samotnym odgrodzeniem od podporządkowanej sobie rodzinie. wzruszająca w przełamywaniu się, poddawaniu się obcej jej naturze łagodności. W ostatniej scenie z Rekhą doprowadziły mnie do łez. Archetyp tęsknoty za matką. Jej matka przejawiała swą miłość w groźny sposób.
Jej męża gra sława old hindi, nieznany mi dotychczas Ashok Kumar. Śpiewa tu nawet z Ashą w "Piya Bawri Piya Bawri".
Piosenki:
Muzyka- R.D. BUrman, teksty Gulzar.
* SUN SUN SUN DIDI (śpiew Asha Bhosle)
* QAYDA QAYDA
* PIYA BAWRI PIYA BAWRI (śpiewają Asha Bhosle i grający tu Ashok Kumar)
Oceny i recenzje:
* molodezhnaja 3.5/5
* Mouthshut 4/5
* IMDb 8.2/10
* en. wikipedia
Produkcja: N.C. Sippy (("Mili", "Anand"), Hrishikesh
Mukherjee
Scenariusz: Shanu Banerje ("Naram Garam")
Dialogi: Gulzar ("Saathiya""Anand", )
Muzyka: Rahul Dev Burman ("Masoom", "1942:
A Love Story")
Zdjęcia: Jaywant Pathare ("Anupama", "Bemisal")
Obsada: Ashok Kumar, Rekha, Rakesh Roshan
Nagrody: 2 nagrody (za rolę - Rekha, za film)
Rok produkcji: 1980
Gatunek: komediodramat rodzinny
Tłumaczenie: Piękna
Trwa: 126 minut
Oceny: IMDb 8.2/10, Tamanna 7.5/10
Hrishikesh Mukherjee -klasyk indyjskiego kina. Reżyser, montażysta, scenarzysta i producent, ur. 1922 w okupowanych przez Brytyjczyków Indiach, Bengalu (Kalkuta), zm. w Mumbaju w 2006 roku. Debiutował w 1957 roku ("Musafir" z Dilipem Kumarem). 8 nagród, 4 nominacje (za "Anuradha" "Anand", "Madhumati", "Khubsoorat", "Anupama", "Naukari") Znany też z filmów "Mili" (z Amitji i Jayą Bhaduri), "Anari", "Aashirvand", "Satyakam", "Chupke Chupke". Przyjaciel Bimala Roya i Raja Kapoora.
Nirmala Gupta (Dina Pathak) twardą ręka rządzi swoją rodziną. Podporządkowała sobie nie tylko dwójkę nastolatków, ale i trzech dorosłych już synów. Drży przed nią też jej własny mąż Dwarka Prasad Gurpta (Ashok Kumar). Sytuacja w rodzinie zaczyna się zmieniać, gdy jeden z jej synów poślubia Anju i ich dom odwiedza jej pełna radości życia siostra Manju (Rekha). Wychowana w wolności, spontaniczna, żywiołowa nie może się odnaleźć w świecie, gdzie wszyscy kryją się ze swoimi pragnieniami przed gniewem matki. Stopniowo zaczyna wpływać na wszystkich tak, by wyraźniej odsłaniali swoje potrzeby. Wkrótce dochodzi do jej konfliktu z władczą matką. Tym boleśniejszego dla niej, że od Nirmali zależy zgoda na ślub zakochanej w jej synie (Rakesh Roshan) Manju....
Po współczesnym "Dev D" przeskok do klasyki. Najpierw trudno mi odnaleźć się w realiach Indii lat 80-ch. Nie widzę twarzy, tylko makijaż, razi mnie naiwność, ale stopniowo żywiołowość Rekhy w kontraście ze ścierającą uśmiech z każdej twarzy grozą granej przez Dinę Pathak Nirmali zaczyna mnie wciągać. Jedna z nich składa hołdy wolności, druga dyscyplinie. To co ciekawi to relacje w rodzinie i prowadzący do starcia konflikt między życiem zbudowanym na posłuszeństwie i strachu, a szukaniem w życiu radości. Spontaniczność kontra kontrola.
Ten film stworzyli wielcy umarli. Producent N.C. Sippy, muzyk R. D. Burman, reżyser Hrishikesh Mukerjee, aktor Ashok Kumar - zgodnie z ich wiarą żyją już w innych wcieleniach i może pod innymi imionami oglądają filmy old hindi, w których się wsławili.
Najbardziej zapamiętam z tego filmu młodziutką tu Rekhę. Zaczęła grać jako szesnastolatka, więc tę rolę po 10 latach w filmie gra jako weteranka, ale jest w niej świeżość, urok, wyzwanie i rzeczywista radość życia. Daleko jeszcze do drapieżnej, twardej i pełnej siły Rekhy, którą znam z takich filmów jak "Lajja", "Zubeidaa", "Kama Sutra", czy "Izaajat". Jest też zupełnie inna niż zimna femme fatale z filmu "Silsila", w którym z Amitjim i jego żoną Jayą rok później na ekranie odtworzy dramat ich rzeczywistego trójkąta. Słusznie też nagrodzono ją za tę rolę.
Jej męża gra sława old hindi, nieznany mi dotychczas Ashok Kumar. Śpiewa tu nawet z Ashą w "Piya Bawri Piya Bawri".
Dobre oczy i pogodny uśmiech. Wierzyłam mu w jego roli podporządkowanego żonie męża, także w chwilach dziecięcej radości w spotkaniach z Rekhą, czy w chwili buntu przeciw terrorowi w domu.
Piosenki:
Muzyka- R.D. BUrman, teksty Gulzar.
* SUN SUN SUN DIDI (śpiew Asha Bhosle)
* QAYDA QAYDA
* PIYA BAWRI PIYA BAWRI (śpiewają Asha Bhosle i grający tu Ashok Kumar)
Oceny i recenzje:
* molodezhnaja 3.5/5
* Mouthshut 4/5
* IMDb 8.2/10
* en. wikipedia