Sloneczniki

Deewaar - mur między braćmi

Reżyseria:           Yash Chopra ("Darr", "Dil To Pagal Hai", 
                        "Veer-Zaara")

Scenariusz:       Salim-Javed ("Sholay")
Produkcja:        Gulshan Rai
Obsada:              Amitabh Bachchan, Nirupa Roy, Shashi
                       Kapoor,Vinod Khanna, Parveen Babi, Madan
                       Puri (starszy brat Amrisha), Iftekar,
                       Satyendra Kapoor                       
Muzyka:            Rahul Dev Burman ("Masoom")
Zdjęcia:            Kay Gee ("Kabhi Kabhi", "Kala Patthar")
Premiera:         1975
Nagrody:            7 nagród (za reżyserię, scenariusz, dialogi,
                       film,za rolę - Shashi Kapoor)                     
Tłum. tytułu:    Mur
Gatunek:            dramat rodzinny i kryminalny
Trwa:              174 minuty
Oceny:            IMDb 8.1/10, Tamanna 7.6/10

दीवार

Film należy do 25 MUST SEE  Bollywood Films  określonych przez Indiatimes" (obok "Satya", "Dilwale Dulhania Le Jayenge", Black", "Lagaan" czy "Anand", "Qayamat Se Qayamat Tak", i "Devdas (1955)".

  
  Opis filmu:
Ananda Babu (Satyendra Kapoor)  nazywają człowiekiem zasad. Dla strajkujących górników jest on nadzieją na zwycięstwo. Dumą swoich synków. Miłością żony Sumitry Devi (Nirmala Roy). Nie można go przekupić, nie można go zastraszyć. Właściciel kopalni rozważa zabicie go, ale nie chcąc z niego uczynić męczennika za sprawę wzmacniając tym ruch oporu górników,szuka co jest jego słabością, na czym mu najbardziej zależy. I znajduje. Porwawszy rodzinę Ananda, grożąc śmiercią jego żonie i synkom zmusza nieustępliwego do podpisania w imieniu ufających mu górników haniebnej zgody. Za złamanie zaufania Anand płaci drogo. Pobity przez strajkujący tłum, wyśmiewany nawet przez dzieci, wyzywany od tchórzy znika ze szpitala. Jego żona zostaje sama z chłopcami. Nie mogąc wytrzymać ciągłych ataków na rodzinę "tchórza",  samotna, niebroniona przez nikogo wyjeżdża z synami do Bombaju. Zacząć życie w miejscu,gdzie nikt jej w twarz nie rzuci złych słów o mężu.

 


Naznaczeni cierpieniem chłopcy różnie je przyjmują. Już podczas codziennych wizyt matki w świątyni ich drogi rozchodzą się.Zbuntowany na Boga Vijay nie chce przestąpić progu świątyni.

  

o nic nie chce prosić Boga, który go zawiódł. Gdy dorastają, ich drogi też rozchodzą się.


Wykształcony Ravi (Shashi Kapoor) w mundurze policji reprezentuje prawo. Pracujący w porcie jako tragarz Vijay (Amitabh Bachchan)

 

przemienia się w szafującego pieniędzmi gangstera.


Zakochany w córce oficera policji (Neetu Singh)  Ravi planuje ślub. Vijay ma utrzymankę (Parveen Babi), która mimo swojej przeszłości dziwki daremnie marzy o ślubie.


Pewnego dnia bracia stają naprzeciwko siebie jako dwaj wrogowie: przedstawiciel prawa i ścigany przestępca. Ku rozpaczy matki...



Moja opinia:
Mimo ze film uchodzi za wysoko notowany klasyk, obejrzałam go na raty. Spokojnie mogłam się od niego oderwać. I pozostał we mnie właściwie tylko mocą niektórych obrazów.
Siła jednej z pierwszych scen: tłum zawiedzionych strajkujących rzuca się na swego przywódcę.
Wyznaczający linię życia tatuaż na ręce chłopca.
Widok z góry bombajskiego nabrzeża Marine Drive i kamera Kaya Gee ("Kala Patthar"), która z pustki miejskiej przestrzeni przybliżając się wyławia trzy postacie: kobietę i dwóch chłopców.Właśnie uciekli od przeszłości. Bez teraźniejszości w wielkim mieście.Obcy wszystkim, głodni i bezdomni.
Matka chłopców nosząca na głowie cegły na budowę bombajskiego wieżowca. W mrówczym szeregu innych kobiet.
Mały pucybut gniewnie upominający gangstera, że nie przyjmie pieniędzy, które mu się rzuca jak psu.



Tragarze w dokach portu bombajskiego. Pokornie oddający swoją dolę wymuszającym haracz bandytom.
Przekaz wieści o śmierci męża - ręka syna zdecydowanie powstrzymująca kobietę przed codziennym nałożeniem sinduru.
Policjant w domu dzieciaka postrzelonego za kradzież chleba.
Te obrazy zapadają w pamięć.

W filmie pełno zwrotów typu: "Nie obchodzi mnie cena, za jaką kupuję sobie kłopoty", czy "Marzenia jak fale morza rozbijają się o skały rzeczywistości". Patos spojrzeń.



Intensywność uczuć. Ale i ich siła. W relacji przeciwstawionych sobie braci. W relacji matki i syna (także w końcowej scenie, którą w "Baazigar" powtórzył SRK). Realizm i sztuczność dekoracji z lat 70-ch.

Amitabh Bachchan, którego młodego cenię w "Sholay", "Zanjeer" czy "Anand" (mniej w "Silsila", czy "Mili"), ślicznie tu milczy i spogląda spode łba, chociaż przekonuje mnie też w scenie, by przemaga się, by wyrzucić Bogu swój żal i zgina zbyt twardy kark prosząc Go o coś.




Drugiego brata gra Shashi Kapoor ("Junoon"). Mimo że jego rolę nagrodzono, drażnił mnie w niektórych scenach histerycznymi zachowaniami.
Można jeszcze odnotować obecność Modana Puri, brata Amrisha, zgodnie z rodzinną tradycją w negatywnej roli gangstera zwalczającego głównego bohatera, czy Iftekhara w roli szefa gangu.
Wśród kobiet obok Parveen Babi i Neetu Singh w rolach ukochanych braci wyróżnia się oczywiście pomnikowo cierpiąca Nirupa Roy w roli matki. Chociaż trudno mi uwierzyć jej, gdy błogosławi swojego młodszego syna - policjanta słowami "Niech ci ręka nie zadrży podczas strzału". Strzału do brata.

Odwieczny konflikt prawa i bezprawia, powracające pragnienie przemiany życia i losy przecięte nagłą śmiercią.

Film współtworzy muzyka Rahula Deva Burmana ("Masoom", "1942: A Love Story") i reżyseria Yasha Chopry, którego "Darr" , "Dil To Pagal Hai"  i "Veer-Zaara przekonują mnie do sięgnięcia po jego wcześniejsze filmy , takie jak "Kabhi Kabhi",  "Chandni", czy "Lamhe".

Jeśli nie przeszkadza wam forma lat 70-ch

  
  
zobaczcie ten trójkąt miłosny uwikłanych w dramat dwóch braci i ich matki.
  
 
 
 

Oceny i recenzje:
* IMDb 8/10
* molodezhnaja 3.5/5
* theBollywoodFanblogspot 4.5/5
* dvd reviewer. uk
* 100 top hindi movies 8.9/10 (na piątym miejscu po "Mother India", "Mughal-e-Azam", "Sholay" i "Black")
* India's Best Films 9Subhash Ghai - "Deewaar" na 6 miejscu
* docbollywood

 

Reżyser:

   
                                             1975

Yash Chopra.Urodz.w 1932 w Lahaur (dziś Pakistan). Sławny reżyser. Debiut w 1973 roku.Sławę przyniosły mu takie filmy z Amitabhem Bachchanem jak "Deewaar" (1975), "Kabhi Kabhi" (1976), "Kaala Pathar" (1979), czy "Silsila" "(1981). Inne znane filmy to ze Sridevi "Chandni"  i "Lamhe".W ostatnich latach zyskał ogromną popularność i liczne nagrody za 3 filmy z SRK - "Darr" (1993), "Dil To Pagal Hai" (1997) i "Veer-Zaara". Po tym filmie zajął się już tylko produkcją (m.in. "Fanaa", czy "Rab Ne Bana Di Jodi"). Ojciec autora "Żona dla zuchwałych" i "Mohabbatain" (z SRK)- Adityi Chopra i aktora Udaya. 13 nagród, 3 nominacje (w tym oprócz wymienionych filmów za "Waqt", "Ittefaq", debiut - "Daag: A Poem of Love")