Kabhi Kabhi - Love is Life (1976)
Reżyseria: Yash Chopra ( "Darr", "Dil To Pagal Hai",
"Veer-Zaara")
Scenariusz: Sagar Sarhadi ("Bazaar", "Silsila")
Produkcja: Yash Chopra ("Fanaa", "Rab Ne Bana Di Jodi")
Muzyka: Khayyam ("Bazaar", "Umrao Jaan" 1981)
Zdjęcia: Kay Gee ("Deewaar"), Romesh Bhalla (debiut)
Obsada: Amitabh Bachchan, Shashi Kapoor, Rishi
Kapoor, Rakhee Gulzar, Waheeda
Premiera: 1976
Trwa: 177 minut
Gatunek: dramat miłosny i rodzinny
Nagrody: 4 nagrody (za muzykę, męski playback
- Mukesh, scenariusz i tekst piosenki)
Tłum. tytułu: Czasem Czasem - miłość to życie
Oceny: IMDb 7.5/10, Tamanna 7.8/10
Opis filmu:
Śpiew poety Amita Malhotry (Amitabh Bachchan) jest odpowiedzią na najgłębszą tęsknotę serca zasłuchanej w nim Pooji (Rakhee Gulzar).
Parę łączy wielka miłość,
ale rozdziela decyzja rodziców. Pooja zgodnie z wolą rodziny poślubia Vijaya Khannę (Shashi Kapoor).
Urzeczony nią mąż prosi ją w noc poślubną, aby zaśpiewała dla niego miłosną piosenkę napisaną przez jego ulubionego poetę...Amita. Ten bolesny śpiew
rozpoczyna z czasem szczęśliwe małżeństwo. Duma Pooji i Vijaya jet ich syn Vikram (Rishi Kapoor).Pewnego dnia Vikram zakochuje się w Pinky (Neetu Singh).Ich miłość sprawia, że losy rozdzielonej pary Amita i Pooji znów się ze sobą krzyżują...
Moja opinia:
Jeszcze raz Yash Chopra i jego nachylenie się nad relacjami ludzi. Znamy to z jego nowszych filmów ( "Darr", "Dil To Pagal Hai", "Veer-Zaara").Teraz poznajemy to w jego wcześniejszych dramatach ("Deewaar","Silsila"), w których aktorki znane dziś z ról matek i babć urzekają nas swoją (jeszcze) młodością.
Tematem tego filmu są relacje między kobietą a mężczyzną pokazane w dwóch małżeństwach, w parze zakochanych, a także pomiędzy ludźmi, którzy kochając się musieli się przed laty rozstać.
Film porusza też problem dziecka adoptowanego, ból dorosłej osoby dowiadującej się prawdy o swoim pochodzeniu.
Przedstawia relacje adoptowanej osoby z jej rodzicami i próbę zbudowania więzi z jej biologiczną matką.
Siła tej historii są wspaniałe kreacje aktorskie. Amitabh Bachchan znowu gniewny (już nie na płaszczyźnie społecznej), ale i czuły. Nie rozumiem co prawda, czemu jego bohater nie walczy o tak wielką miłość godząc się z wolą rodziców, ale to wciąż ta sama śpiewka: ofiara jednostki na ołtarzu rodziny i tradycji.
Do twarzy mu ze smutnym zadumaniem,
ale najbardziej podoba mi się w scenie godzenia się z żoną zagraną przez Waheedę Rehman.Dziś rozświetla ona filmy w rolach matek ("Rang De Basanti", "Water","15 Park Avenue"), ale tu możemy docenić nie tylko jej grę, ale i młodzieńczą urodę.
Główna rolę kobiecą gra tu także w parze z Amitabhem gra tu Rakhee Gulzar.
Pamiętacie silną rozpaczą matkę SRK i Salmana błagającą Kali o zemstę w "Karan Arjun", czy oszalałą z nieszczęścia matkę SRK w "Baazigarze", albo despotyczną matkę Aishwaryi Rai w "Dil Ka Rishta"? Lista matek w wydaniu dzisiejszej Rekhee Gulzar jest długa. Mnie szczególnie ujęła w przejmującym filmie "Rudaali". Tu mamy ją jako matkę, ale i ukochanądwóch mężczyzn zagranych przez Amitabha i Shashi Kapoor.
Shashi Kapoor.165 filmów na koncie. Zauważyłam go w "Junoon", zdenerwował mnie jako porządny brat drania Amitabha w "Deewaar". Tu jako ten, kto rozdzielił kochanków, w mniej romantycznej roli męża
jest bardzo przekonujący. Wierzę mu, gdy radośnie okazuje swoje uczucie do żony, gdy nie umie się wczuć w jej serce nie zauważając, jak reaguje ona na pozornie obcego jej Amita , jak zdumiony w swej ufności uświadamia sobie prawdę o przeszłości żony,
Jak konfrontuje się z podziwianym poetą, w którym nagle widzi rywala do serca żony.
To rola, którą mnie Shashi Kapoor bardzo ujął. Nawet jeśli patrząc na jego bezgraniczną radość nie mogłam się z początku doczekać, kiedy i on wreszcie poczuje ból, który zbliży go do cierpiącej żony.
Kogo jeszcze możemy zobaczyć w tym filmie? Iftekhara jako ojca Amitabha, Neetu Singh
w roli rozdartej kryzysem tożsamości adoptowanej Pinky Kapoor, Simi Garewal jako jej mamę, debiutantkę Neesem jako rozpieszczoną, kapryśną Sweety Malhotra i przede wszystkim bratanka Shashi Kapoora - Rishi Kapoora w roli zakochanego Vikrama.
Kamera Kaya Gee ("Deewaar") czy to pokazując przyrodę, światła w gałęziach,
czy też śnieg Kaszmiru w Srinegarze dobrze stwarza nastrój.
Całości dopełnia nagrodzona muzyka Khayyama ("Bazaar", "Umrao Jaan" 1981) i piękno głosu Laty Mangeshkar i Mukesha (ojciec aktora Nitina Mukesha) nie tylko w nagrodzonej piosence Kabhi Kabhi Mere Dil Mein
Piosenki:
Twórcą nagrodzonej muzyki jest Khayyam (nagrodzony tez za "Umrao Jaan" 1981)
* Dialogue Amitabh
* Kabhi Kabhi Mere Dil Mein (Lata Mangeshkar, nagroda za tekst i playback - Mukesh)
* Main Pal Do Pal (Mukesh)
* Mere Ghar Ayee Ek (Mukesh)
* Tere Chehre Se (remix)
* Tere Phoolon Jaisa Rang
* Main Har Ek Pal Ka Shair
* Pyaar Karliya To Kiya
* Surkh Jore Ki Ye
* Tere Chahere Se Nazar
Oceny i recenzje:
* IMDb 7.5/10
* molodezhnaja 3.5/5
* apunkachoice
Reżyser:
1975
"Veer-Zaara")
Scenariusz: Sagar Sarhadi ("Bazaar", "Silsila")
Produkcja: Yash Chopra ("Fanaa", "Rab Ne Bana Di Jodi")
Muzyka: Khayyam ("Bazaar", "Umrao Jaan" 1981)
Zdjęcia: Kay Gee ("Deewaar"), Romesh Bhalla (debiut)
Obsada: Amitabh Bachchan, Shashi Kapoor, Rishi
Kapoor, Rakhee Gulzar, Waheeda
Premiera: 1976
Trwa: 177 minut
Gatunek: dramat miłosny i rodzinny
Nagrody: 4 nagrody (za muzykę, męski playback
- Mukesh, scenariusz i tekst piosenki)
Tłum. tytułu: Czasem Czasem - miłość to życie
Oceny: IMDb 7.5/10, Tamanna 7.8/10
Opis filmu:
Śpiew poety Amita Malhotry (Amitabh Bachchan) jest odpowiedzią na najgłębszą tęsknotę serca zasłuchanej w nim Pooji (Rakhee Gulzar).
Parę łączy wielka miłość,
ale rozdziela decyzja rodziców. Pooja zgodnie z wolą rodziny poślubia Vijaya Khannę (Shashi Kapoor).
Urzeczony nią mąż prosi ją w noc poślubną, aby zaśpiewała dla niego miłosną piosenkę napisaną przez jego ulubionego poetę...Amita. Ten bolesny śpiew
rozpoczyna z czasem szczęśliwe małżeństwo. Duma Pooji i Vijaya jet ich syn Vikram (Rishi Kapoor).Pewnego dnia Vikram zakochuje się w Pinky (Neetu Singh).Ich miłość sprawia, że losy rozdzielonej pary Amita i Pooji znów się ze sobą krzyżują...
Moja opinia:
Jeszcze raz Yash Chopra i jego nachylenie się nad relacjami ludzi. Znamy to z jego nowszych filmów ( "Darr", "Dil To Pagal Hai", "Veer-Zaara").Teraz poznajemy to w jego wcześniejszych dramatach ("Deewaar","Silsila"), w których aktorki znane dziś z ról matek i babć urzekają nas swoją (jeszcze) młodością.
Tematem tego filmu są relacje między kobietą a mężczyzną pokazane w dwóch małżeństwach, w parze zakochanych, a także pomiędzy ludźmi, którzy kochając się musieli się przed laty rozstać.
Film porusza też problem dziecka adoptowanego, ból dorosłej osoby dowiadującej się prawdy o swoim pochodzeniu.
Przedstawia relacje adoptowanej osoby z jej rodzicami i próbę zbudowania więzi z jej biologiczną matką.
Siła tej historii są wspaniałe kreacje aktorskie. Amitabh Bachchan znowu gniewny (już nie na płaszczyźnie społecznej), ale i czuły. Nie rozumiem co prawda, czemu jego bohater nie walczy o tak wielką miłość godząc się z wolą rodziców, ale to wciąż ta sama śpiewka: ofiara jednostki na ołtarzu rodziny i tradycji.
Do twarzy mu ze smutnym zadumaniem,
ale najbardziej podoba mi się w scenie godzenia się z żoną zagraną przez Waheedę Rehman.Dziś rozświetla ona filmy w rolach matek ("Rang De Basanti", "Water","15 Park Avenue"), ale tu możemy docenić nie tylko jej grę, ale i młodzieńczą urodę.
Główna rolę kobiecą gra tu także w parze z Amitabhem gra tu Rakhee Gulzar.
Shashi Kapoor.165 filmów na koncie. Zauważyłam go w "Junoon", zdenerwował mnie jako porządny brat drania Amitabha w "Deewaar". Tu jako ten, kto rozdzielił kochanków, w mniej romantycznej roli męża
jest bardzo przekonujący. Wierzę mu, gdy radośnie okazuje swoje uczucie do żony, gdy nie umie się wczuć w jej serce nie zauważając, jak reaguje ona na pozornie obcego jej Amita , jak zdumiony w swej ufności uświadamia sobie prawdę o przeszłości żony,
Jak konfrontuje się z podziwianym poetą, w którym nagle widzi rywala do serca żony.
To rola, którą mnie Shashi Kapoor bardzo ujął. Nawet jeśli patrząc na jego bezgraniczną radość nie mogłam się z początku doczekać, kiedy i on wreszcie poczuje ból, który zbliży go do cierpiącej żony.
Kogo jeszcze możemy zobaczyć w tym filmie? Iftekhara jako ojca Amitabha, Neetu Singh
Do niego w roli romantycznego kochanka wciąż jednak nie mam przekonania.
.
Kamera Kaya Gee ("Deewaar") czy to pokazując przyrodę, światła w gałęziach,
czy też śnieg Kaszmiru w Srinegarze dobrze stwarza nastrój.
Szczególnie pięknie filmowane są obrazy panny młodej wbrew swej woli szykowanej na ślub. Zbliżenia klejnotów, rak pomalowanych henną i smutnych oczu.
Twórcą nagrodzonej muzyki jest Khayyam (nagrodzony tez za "Umrao Jaan" 1981)
* Dialogue Amitabh
* Kabhi Kabhi Mere Dil Mein (Lata Mangeshkar, nagroda za tekst i playback - Mukesh)
* Main Pal Do Pal (Mukesh)
* Mere Ghar Ayee Ek (Mukesh)
* Tere Chehre Se (remix)
* Tere Phoolon Jaisa Rang
* Main Har Ek Pal Ka Shair
* Pyaar Karliya To Kiya
* Surkh Jore Ki Ye
* Tere Chahere Se Nazar
* IMDb 7.5/10
* molodezhnaja 3.5/5
* apunkachoice
Reżyser:
1975
Yash Chopra.Urodz.w1932w Lahaur (dziś Pakistan). Sławny reżyser. Debiut w 1973roku.Sławęprzyniosły mu takie filmy z Amitabhem Bachchanem jak "Deewaar" (1975), "Kabhi Kabhi" (1976), "Kaala Pathar" (1979), czy "Silsila" "(1981). Inne znane filmy to ze Sridevi "Chandni" i "Lamhe".W ostatnich latach zyskał ogromną popularność i liczne nagrody za 3 filmy z SRK - "Darr" (1993), "Dil To Pagal Hai" (1997) i "Veer-Zaara". Po tym filmie zajął się już tylko produkcją (m.in. "Fanaa", czy "Rab Ne Bana Di Jodi"). Ojciec autora "Żona dla zuchwałych" i "Mohabbatain" (z SRK)- Adityi Chopra i aktora Udaya. 13 nagród, 3 nominacje (w tym oprócz wymienionych filmów za "Waqt", "Ittefaq", debiut - "Daag: A Poem of Love")