Sloneczniki

Halla Bol!- podnieście głos w obronie pokrzywdzonych

Reżyseria: Rajkumar Santoshi (Lajja, The Legend of Bhagat SinghKhakee)

Muzyka:Sukhwinder Singh

Zdjęcia:Nataraja Subramanian

Premiera:2008

Tytuł:"Podnieście głos", tytuł ang:"Raise Your Voice!", niem.: "Erhebe deine Stimme"

Gatunek: dramat społęczny

Gurbani Promo

 

To historia Sameera (Ajay Devgan), historia przemiany naiwniaka w cynika, cynika w bohatera.


Film opowiada o życiu pełnego wiary w prawdę, zaangażowanego w społeczny teatr ulicy Ashfaaqa, który robiąc karierę w świecie filmu zapiera się siebie, sprzedaje się,


stając się egocentrycznym tchórzem.


Uświadomienie sobie rozdźwięku między granym przez siebie super herosem walczącym o sprawiedliwość, a odtwarzającym go małodusznym karierowiczem,


stawia przed bohaterem pytanie, kim jest.


Rozpoczyna proces jego kolejnej przemiany. W konfrontacji z prawdą o sobie pomaga mu guru (Pankaj Kapoor


i żona (Vidya Balan).


 

Już dawno chciałam wrócić do tego filmu, by skopiować swój wpis o nim na wikipedii sprzed lat. Halla Bol! warto  zobaczyć. Poruszył mnie i teraz nawet, gdy wracam do jego obrazów, budzi się we mnie poprzednie wzruszenie, że zmiana jest możliwa, że  można zabić człowieka, ale nie można zabić  w ludziach odwagi i pragnienie obrony krzywdy - podnoszenia głosu w wołaniu o sprawiedliwość.  

Film dotyka wzbudzających duże emocje i omawianych powszechnie w prasie problemów społecznych. Pierwszy z nich wiąże się z przypadkiem morderstwa na Jessica Lall, modelce z New Delhi zastrzelonej w 1999 roku na oczach świadków.


Mimo ich zeznań sąd początkowo nie skazał mordercy, syna wpływowego polityka ze stanu Haryana.


Film porusza też problem ruchu Narmada Bachao Andolan walczącego przeciwko budowie w Gudżaracie na rzece Narmada tamy Sardar Sarovar Dam i o zadośćuczynienie materialne dla ludzi, którzy na tym stracą. Uwzględniono zaangażowanego w tę walkę aktora Aamir Khana. Innym problemem ujętym w filmie jest sprawa społecznego ruchu walki z korupcją "Jan Natya Manch" i jego lidera Safdara Hashmi


zamordowanego w 1989 roku przez uwikłanych w politykę gangsterów podczas przedstawienia ulicznego pt. "Halla Bol".[1][2]


MOTYWY:


* gwiazda filmowa (Om Shanti Om)

*  dziennikarka (Page 3)

* film w filmie * seks

* sprzedaż ciała za role w filmie

* relacja ojca i synka (Blackmail, Akele Hum Akele Tum)

* dyskoteka * narkotyki * zabójstwo

 * miłość, małżeństwo, rodzina


* relacja matki i córki

* przesłuchanie na posterunku * kłamstwo

* na planie filmowym (Om Shanti Om

* relacja sióstr

* opowieść w opowieści (wspomnienia)

* teatr uliczny w walce o sprawiedliwość: przedstawienie (Anbe Sivam, Boys)

* przemiana bandyty (Karam, Asoka Wielki, Bandit Queen)

* nawiązanie do Hariśćandry

* modlitwa w świątyni hinduskiej

* zakochani

* dramatyczna relacja ojca i syna (Czasem słońce, czasem deszcz)

* relacja matki i syna (Gdyby jutra nie było, Duplicate)

* Mumbaj (meczet Haji Ali, sąd) 

* relacja ucznia i nauczyciela (Iqbal, Chak de India)

* w kinie (Satya, Lajja)

* dziecko a konflikt między muzułmanami a hindusami (Pinjar, Dharm)

* ślub w urzędzie cywilnym (Ahista Ahista, Happy, Delhi Heights)

* hinduska poślubia muzułmanina (Salaam-e-Ishq: A Tribute To Love, Veer-Zaara)

* sprzedaż swej twarzy w reklamie

* gwałt * przemiana w łajdaka

* małżeńska zdrada (Kabhi Alvida Naa Kehna, Silsila)* kryzys w małżeństwie (Delhi Heights, Jhankar Beats)

* świadek przestępstwa (Ghulam, Hamara Dil Aapke Paas Hai, Lesa Lesa, Mouna Raagam)

* groźby (Blackmail) skorumpowana policja szpital * identyfikacja zabójcy

* palenie w proteście kukły człowieka (Chak de India)

* wywiad w TV (Nayak: The Real Hero)

* przemiana w bohatera

* muzułmańska modlitwa (Zakhm, Roja

 

* wiara w Boga * w meczecie całą rodziną

* w sądzie (Ghulam, Akele Hum Akele Tum, Main Aisa Hi Hoon], Veer-Zaara, Gupt: The Hidden Truth)

* dziennikarze (Phir Bhi Dil Hai Hindustani)

* w areszcie (Nijam) * zamach * ciężarówka

* sikhowie (Apne, Maachis, Singh Is Kinng)

* modlitwa w gurdwarze sikhijskiej

* jedność wiary w Boga niezależnie od różnicy wyznań

* pragnienie zemsty * nawiązanie do demona Rawany z Ramajany

* sąd i policja na służbie nadużywających władzy polityków (Apaharan )

* walka na miecze

* patriotyzm indyjski * podkreślanie jedności Indii (premierami sikh i muzułmanin- Abdul Khan)

* aresztowanie

* przemoc na oczach milczącej policji (Parzania, Amu, Dev) * pobicie

* koma (Deewane)

* demonstracje * solidarność protestującego tłumu (Phir Bhi Dil Hai Hindustani)

* media w walce o sprawiedliwość * zwycięstwo sprawiedliwości w sądzie

Cytaty  

  • "Kula zabija człowieka, nie problem"

Piosenki

Muzykę do filmu skomponował Sukhwinder Singh, autor muzyki do takich filmów jak Biwi No.1, Bombay to Bangkok.

Thebollywoodfan blog 3/5