Halla Bol!- podnieście głos w obronie pokrzywdzonych
Reżyseria: Rajkumar Santoshi (Lajja, The Legend of Bhagat Singh , Khakee)
Muzyka:Sukhwinder Singh
Zdjęcia:Nataraja Subramanian
Premiera:2008
Tytuł:"Podnieście głos", tytuł ang:"Raise Your Voice!", niem.: "Erhebe deine Stimme"
Gatunek: dramat społęczny
To historia Sameera (Ajay Devgan), historia przemiany naiwniaka w cynika, cynika w bohatera.
Film opowiada o życiu pełnego wiary w prawdę, zaangażowanego w społeczny teatr ulicy Ashfaaqa, który robiąc karierę w świecie filmu zapiera się siebie, sprzedaje się,
stając się egocentrycznym tchórzem.
Uświadomienie sobie rozdźwięku między granym przez siebie super herosem walczącym o sprawiedliwość, a odtwarzającym go małodusznym karierowiczem,
stawia przed bohaterem pytanie, kim jest.
Rozpoczyna proces jego kolejnej przemiany. W konfrontacji z prawdą o sobie pomaga mu guru (Pankaj Kapoor
i żona (Vidya Balan).
Już dawno chciałam wrócić do tego filmu, by skopiować swój wpis o nim na wikipedii sprzed lat. Halla Bol! warto zobaczyć. Poruszył mnie i teraz nawet, gdy wracam do jego obrazów, budzi się we mnie poprzednie wzruszenie, że zmiana jest możliwa, że można zabić człowieka, ale nie można zabić w ludziach odwagi i pragnienie obrony krzywdy - podnoszenia głosu w wołaniu o sprawiedliwość.
Film dotyka wzbudzających duże emocje i omawianych powszechnie w prasie problemów społecznych. Pierwszy z nich wiąże się z przypadkiem morderstwa na Jessica Lall, modelce z New Delhi zastrzelonej w 1999 roku na oczach świadków.
Mimo ich zeznań sąd początkowo nie skazał mordercy, syna wpływowego polityka ze stanu Haryana.
Film porusza też problem ruchu Narmada Bachao Andolan walczącego przeciwko budowie w Gudżaracie na rzece Narmada tamy Sardar Sarovar Dam i o zadośćuczynienie materialne dla ludzi, którzy na tym stracą. Uwzględniono zaangażowanego w tę walkę aktora Aamir Khana. Innym problemem ujętym w filmie jest sprawa społecznego ruchu walki z korupcją "Jan Natya Manch" i jego lidera Safdara Hashmi
zamordowanego w 1989 roku przez uwikłanych w politykę gangsterów podczas przedstawienia ulicznego pt. "Halla Bol".[1][2]
MOTYWY:
* gwiazda filmowa (Om Shanti Om)
* dziennikarka (Page 3)
* film w filmie * seks
* sprzedaż ciała za role w filmie
* relacja ojca i synka (Blackmail, Akele Hum Akele Tum)
* dyskoteka * narkotyki * zabójstwo
* miłość, małżeństwo, rodzina
* relacja matki i córki
* przesłuchanie na posterunku * kłamstwo
* na planie filmowym (Om Shanti Om
* relacja sióstr
* opowieść w opowieści (wspomnienia)
* teatr uliczny w walce o sprawiedliwość: przedstawienie (Anbe Sivam, Boys)
* przemiana bandyty (Karam, Asoka Wielki, Bandit Queen)
* nawiązanie do Hariśćandry
* modlitwa w świątyni hinduskiej
* zakochani
* dramatyczna relacja ojca i syna (Czasem słońce, czasem deszcz)
* relacja matki i syna (Gdyby jutra nie było, Duplicate)
* Mumbaj (meczet Haji Ali, sąd)
* relacja ucznia i nauczyciela (Iqbal, Chak de India)
* dziecko a konflikt między muzułmanami a hindusami (Pinjar, Dharm)
* ślub w urzędzie cywilnym (Ahista Ahista, Happy, Delhi Heights)
* hinduska poślubia muzułmanina (Salaam-e-Ishq: A Tribute To Love, Veer-Zaara)
* sprzedaż swej twarzy w reklamie
* gwałt * przemiana w łajdaka
* małżeńska zdrada (Kabhi Alvida Naa Kehna, Silsila)* kryzys w małżeństwie (Delhi Heights, Jhankar Beats)
* świadek przestępstwa (Ghulam, Hamara Dil Aapke Paas Hai, Lesa Lesa, Mouna Raagam)
* groźby (Blackmail) skorumpowana policja szpital * identyfikacja zabójcy
* palenie w proteście kukły człowieka (Chak de India)
* wywiad w TV (Nayak: The Real Hero)
* muzułmańska modlitwa (Zakhm, Roja)
* wiara w Boga * w meczecie całą rodziną
* w sądzie (Ghulam, Akele Hum Akele Tum, Main Aisa Hi Hoon], Veer-Zaara, Gupt: The Hidden Truth)
* dziennikarze (Phir Bhi Dil Hai Hindustani)
* w areszcie (Nijam) * zamach * ciężarówka
* sikhowie (Apne, Maachis, Singh Is Kinng)
* modlitwa w gurdwarze sikhijskiej
* jedność wiary w Boga niezależnie od różnicy wyznań
* pragnienie zemsty * nawiązanie do demona Rawany z Ramajany
* sąd i policja na służbie nadużywających władzy polityków (Apaharan )
* walka na miecze
* patriotyzm indyjski * podkreślanie jedności Indii (premierami sikh i muzułmanin- Abdul Khan)
* aresztowanie
* przemoc na oczach milczącej policji (Parzania, Amu, Dev) * pobicie
* demonstracje * solidarność protestującego tłumu (Phir Bhi Dil Hai Hindustani)
* media w walce o sprawiedliwość * zwycięstwo sprawiedliwości w sądzie
Cytaty
- "Kula zabija człowieka, nie problem"
Piosenki
Muzykę do filmu skomponował Sukhwinder Singh, autor muzyki do takich filmów jak Biwi No.1, Bombay to Bangkok.
- Barsan Lagi – Sneha Pant
- Is Pal Ki Soch – Harshdeep Kaur
- Jak Tak Hai Dum– Sukhwinder Singh
- More Haji Piya – Amjad Farid Sabri
- Shabd Gurbani – Sukhwinder Singh
- Halla Bol Theme