Padmaavat - sp³on±æ z mi³o¶ci w jauhar
Devdas, Khamoshi: The Musical, Black, Goliyon Ki Rasleela: Ram - Leela, Guzaarish, Hum Dil De Chuke Sanam)
jêzyk hindi
2018
dramat historyczny
XIII wiek w Indiach. Alauddin Khalji (Ranveer Singh) z Afganistanu w swych ambicjach w³adzy gotów jest spe³niæ ka¿d± zachciankê swego w³adcy,
w zamian za¿±daæ rêki jego córki, a w ostateczno¶ci zabiæ jego samego. Zostawszy muzu³mañskim su³tanem Delhi za podszeptem wrogiego rad¼puckiemu królestwu Mewaru guru Alauddin daje siê ow³adn±æ obsesji posiadania ¿ony króla Ratana Singha (Shahid Kapoor) s³yn±cej z urody i m±dro¶ci Rani Padmavati (Deepika Pandukone).
Alauddin daremnie próbuje zdobyæ miasto twierdzê, stolicê królestwa Mewaru Chittaurgh.
Przegrywa wojnê cierpliwo¶ci z g³odem. Ustêpuj±c domaga siê od króla ³aski spotkania z nim sam na sam w twierdzy. Gotów jest przyj¶æ bez broni odes³awszy armiê. Ryzykuj±c ¿ycie. Aby tylko choæ przez chwilê ujrzeæ po¿±dan± Padmavati. Honor nie pozwala zabiæ bezbronnego go¶cia, którego nastêpnym ruchem na szachownicy walki o Padmavati jest zaproszenie bezbronnego króla do swego obozu. Alauddin nie waha siê wykorzystaæ tej okazji. Porywa króla do Delhi. Ocaliæ go mo¿e przyjazd jego ¿ony na delhijski dwór afgañskiego naje¼d¼cy...
Re¿. Sanjay Leela Bhansali (jêzyk hindi
2018
dramat historyczny
XIII wiek w Indiach. Alauddin Khalji (Ranveer Singh) z Afganistanu w swych ambicjach w³adzy gotów jest spe³niæ ka¿d± zachciankê swego w³adcy,
w zamian za¿±daæ rêki jego córki, a w ostateczno¶ci zabiæ jego samego. Zostawszy muzu³mañskim su³tanem Delhi za podszeptem wrogiego rad¼puckiemu królestwu Mewaru guru Alauddin daje siê ow³adn±æ obsesji posiadania ¿ony króla Ratana Singha (Shahid Kapoor) s³yn±cej z urody i m±dro¶ci Rani Padmavati (Deepika Pandukone).
Alauddin daremnie próbuje zdobyæ miasto twierdzê, stolicê królestwa Mewaru Chittaurgh.
Przegrywa wojnê cierpliwo¶ci z g³odem. Ustêpuj±c domaga siê od króla ³aski spotkania z nim sam na sam w twierdzy. Gotów jest przyj¶æ bez broni odes³awszy armiê. Ryzykuj±c ¿ycie. Aby tylko choæ przez chwilê ujrzeæ po¿±dan± Padmavati. Honor nie pozwala zabiæ bezbronnego go¶cia, którego nastêpnym ruchem na szachownicy walki o Padmavati jest zaproszenie bezbronnego króla do swego obozu. Alauddin nie waha siê wykorzystaæ tej okazji. Porywa króla do Delhi. Ocaliæ go mo¿e przyjazd jego ¿ony na delhijski dwór afgañskiego naje¼d¼cy...
O tym jest prawie trzygodzinna "Padmaavat". Opowie¶æ trwa zbyt d³ugo i zaczyna siê jak bajka, niemniej osza³amia - jak to bywa w filmach Sanjaya Leela Bhansali ((Devdas, Khamoshi: The Musical, Black, Goliyon Ki Rasleela: Ram - Leela, Guzaarish, Hum Dil De Chuke Sanam)
- przepychem obrazów, ¿arliwo¶ci± tañców, blaskiem klejnotów, bogactwem wnêtrz królestwa Rad¼putów. Je¶li historia dotyczy honoru Rad¼putów, to nie mo¿e w niej zabrakn±æ patosu. Przesadnego patosu. Mimo przerostu formy nad tre¶ci± z czasem wci±gnê³am siê w historiê hindusko-muzu³mañskiego trójk±ta,
w którym odwrotnie ni¿ w "Ramajanie", do której podobnie jak do "Mahabharaty" nie brakuje nawi±zañ w dialogach, Rawana porywa tu nie Sitê, ale jej mê¿a Ramê i o uwolnienie zabiega nie on, lecz ona. Rozk³ad aktywno¶ci i bierno¶ci ról mêskich i ¿eñskich zostaje odwrócony. St±d tytu³ow± bohaterk± jest królowa Rani Padmavati.
To, co mi przeszkadza w tym filmie to jednoznaczno¶æ postaci. Ujêcie czarno-bia³e. Tak jednoznacznie pokazane z³o Alauddina przedstawionego przez Ranveera Singha odrzuca,
ale te¿ mimo pe³nej po¶wiêcenia, zaskakuj±cej grze aktorskiej zmniejsza wiarygodno¶æ. Podobnie jednoznaczna dobroæ Ratana Singha zagranego przez Shahida Kapoora. Tym bardziej, ¿e historia prawdziwego Alauddina Khalji zapamiêta³a go jako cz³owieka zdecydowanego w tworzeniu imperium i zdonego za zamach odp³aciæ ¶mierci± dziesiatków tysiêcy tzw.nowych muzu³manów (nawróconych na islam Mongo³ów), ale ³agodnego w obej¶ciu, zainteresowanego literatur± i pobo¿nego. Przedstawione w filmie fakty wielokrotnej zdrady, sk³onno¶ci do uderzenia wbrew honorowi nie potwierdzaj± dzieje Indii z tych czasów.
Muzu³manie mieli powód do protestów, tote¿ protestowali, ale najsilniej filmowemu obrazowi (³±cznie z gro¼bami wobec aktorów i re¿ysera) zagra¿a³a hindutwa reprezentowana przez organizacjê Ra¼putów z Rad¿astanu. Film zosta³ zakazany w czê¶ci stanów Indii.
W Padmaavat mimo wprowadzaj±cych w historiê s³ów, ¿e film nie propaguje sati, przedstawiono bardzo sugestywnie oparty na fakcie historycznym z 1303 roku obraz jauhar,
samospalenia, t³umnego
wej¶cia w specjalnie rozpalon± ¶cianê ognia kobiet wraz z dzieæmi. ¦wiadome tego, ¿e ich mê¿owie, synowie i ojcowie umieraj± w³a¶nie przegrywaj±c w walce z armi± Khalji kobiety zdecydowa³y siê unikn±æ hañby niewoli i gwa³tu wybieraj±c ¶mieræ, któr± ich obyczajowo¶æ uznawa³a za jedyne honorowe wyj¶cie z tragicznej sytuacji.
- przepychem obrazów, ¿arliwo¶ci± tañców, blaskiem klejnotów, bogactwem wnêtrz królestwa Rad¼putów. Je¶li historia dotyczy honoru Rad¼putów, to nie mo¿e w niej zabrakn±æ patosu. Przesadnego patosu. Mimo przerostu formy nad tre¶ci± z czasem wci±gnê³am siê w historiê hindusko-muzu³mañskiego trójk±ta,
w którym odwrotnie ni¿ w "Ramajanie", do której podobnie jak do "Mahabharaty" nie brakuje nawi±zañ w dialogach, Rawana porywa tu nie Sitê, ale jej mê¿a Ramê i o uwolnienie zabiega nie on, lecz ona. Rozk³ad aktywno¶ci i bierno¶ci ról mêskich i ¿eñskich zostaje odwrócony. St±d tytu³ow± bohaterk± jest królowa Rani Padmavati.
To, co mi przeszkadza w tym filmie to jednoznaczno¶æ postaci. Ujêcie czarno-bia³e. Tak jednoznacznie pokazane z³o Alauddina przedstawionego przez Ranveera Singha odrzuca,
ale te¿ mimo pe³nej po¶wiêcenia, zaskakuj±cej grze aktorskiej zmniejsza wiarygodno¶æ. Podobnie jednoznaczna dobroæ Ratana Singha zagranego przez Shahida Kapoora. Tym bardziej, ¿e historia prawdziwego Alauddina Khalji zapamiêta³a go jako cz³owieka zdecydowanego w tworzeniu imperium i zdonego za zamach odp³aciæ ¶mierci± dziesiatków tysiêcy tzw.nowych muzu³manów (nawróconych na islam Mongo³ów), ale ³agodnego w obej¶ciu, zainteresowanego literatur± i pobo¿nego. Przedstawione w filmie fakty wielokrotnej zdrady, sk³onno¶ci do uderzenia wbrew honorowi nie potwierdzaj± dzieje Indii z tych czasów.
Muzu³manie mieli powód do protestów, tote¿ protestowali, ale najsilniej filmowemu obrazowi (³±cznie z gro¼bami wobec aktorów i re¿ysera) zagra¿a³a hindutwa reprezentowana przez organizacjê Ra¼putów z Rad¿astanu. Film zosta³ zakazany w czê¶ci stanów Indii.
W Padmaavat mimo wprowadzaj±cych w historiê s³ów, ¿e film nie propaguje sati, przedstawiono bardzo sugestywnie oparty na fakcie historycznym z 1303 roku obraz jauhar,
samospalenia, t³umnego
wej¶cia w specjalnie rozpalon± ¶cianê ognia kobiet wraz z dzieæmi. ¦wiadome tego, ¿e ich mê¿owie, synowie i ojcowie umieraj± w³a¶nie przegrywaj±c w walce z armi± Khalji kobiety zdecydowa³y siê unikn±æ hañby niewoli i gwa³tu wybieraj±c ¶mieræ, któr± ich obyczajowo¶æ uznawa³a za jedyne honorowe wyj¶cie z tragicznej sytuacji.
Przedstawiony w filmie Malik Kafur (zagrany przez Jima Sarbha),
eunuch, genera³-niewolnik,
gotów dla Alauddina zabijaæ w ka¿dej chwili pod koniec ¿ycia w³adcy uczyni z niego marionetkê w swoich rekach. Byæ mo¿e przy¶pieszaj±c jego ¶mieræ. Oboje ³±czy³a do czasu choroby su³tana g³êboka wiê¼, wed³ug niektórych tak¿e natury erotycznej.