Manjhi The Mountain Man - człowiek, który z miłości przesunął górę
Mirch Masala, Oh Darling! Yeh Hai India, Sardar, Bhavni Bhavai, Rang Rasiya, Mangal Pandey Rebeliant, Maya Memsaab, Holi)
2015
hindi
film biograficzny oparty na faktach
IMDb 8.1/10
Zaledwie piętnaście kilometrów od Gaji znajduje się wioska Ghelaur. Jeszcze niedawno była ona oddalona kilkadziesiąt kilometrów od miasta. Jej mieszkaniec, człowiek góry, Daśrath Manjhi od dziesięciu lat nie żyje. Zanim jednak zmarł, jego historia stała się głośna w całych Indiach.
Szachdżahan, muzułmański cesarz Indii straciwszy swoją trzydziestoośmioletnią żonę w połogu czternastego dziecka przez dwadzieścia dwa lata zarządzał dwudziesto pięcioma tysiącami robotników budującymi jej z marmuru grobowiec Taj Mahal. Również dwadzieścia dwa lata od 1960 do 1982 roku Daśrath Manjhi sam rozbijał kilofem górę,
przez którą nie udało mu się na czas przenieść ranną żonę do szpitala. Pomoc okazano jej zbyt późno. Falguni Devi zmarła pozostawiając mu na wychowanie dwójkę małych dzieci. Zrozpaczony wdowiec rzucił górze wyzwanie. Z miłości do żony, pragnąc zaoszczędzić innym cierpienia, jakie go spotkało, codziennie uderzając kilofem poniżany przez wszystkich człowiek z kasty zjadaczy szczurów, Daśnarath Manjhi przepołowił górę wyrąbując w niej sto dziesięciometrową drogę, szeroką i wysoką na siedem-osiem metrów. Skracając odległość z wioski do szpitala z siedemdziesięciu pięciu kilometrów do kilometra.
Historia mówi sama za siebie. Ketana Mehtę znam z takich filmów jak , Oh Darling! Yeh Hai India,Maya Memsaab, wdzięczna mu jestem za Mirch Masala i historię o powstaniu sipajów Mangal Pandey Rebeliant. Ciekawa jestem jego biografii Patela Sardar i biografii malarza Raji Ravi Sharmy Rang Rasiya. Podobnie jak ja lubi on historie prawdziwe. Opowiedział nam o Patelu, Mangal Pandeyu, Raji Ranie Sharmie, a tu o Deśrathu Manjhi, człowieku gór.
W tym filmie oszczędnie, realistycznie i przejmująco pokazał on poniżenie tych, co się znaleźli na dnie systemu kastowego. Zagrożenie dzieci przymuszanych przez rodziców do odpracowywania długów rodziców wobec tych z wyższych kast. Jesteśmy tez świadkami zakazanego przez prawo dziecięcego małżeństwa, przede wszystkim jednak dzięki Nawazuddinowi Siddiqui w roli Deśratha Manjhi i Radhice Apte jako jego żonie Fanguni Devi
jesteśmy świadkami radosnej, zmysłowej,
a jednocześnie pełnej czułości miłości, która daje bohaterowi siłę do tego, by dwadzieścia dwa lata starzejąc się w między czasie
uderzać kilofem w górę
przekopując w niej drogę.
PIOSENKI:
Reż. Ketan Mehta (2015
hindi
film biograficzny oparty na faktach
IMDb 8.1/10
Zaledwie piętnaście kilometrów od Gaji znajduje się wioska Ghelaur. Jeszcze niedawno była ona oddalona kilkadziesiąt kilometrów od miasta. Jej mieszkaniec, człowiek góry, Daśrath Manjhi od dziesięciu lat nie żyje. Zanim jednak zmarł, jego historia stała się głośna w całych Indiach.
Szachdżahan, muzułmański cesarz Indii straciwszy swoją trzydziestoośmioletnią żonę w połogu czternastego dziecka przez dwadzieścia dwa lata zarządzał dwudziesto pięcioma tysiącami robotników budującymi jej z marmuru grobowiec Taj Mahal. Również dwadzieścia dwa lata od 1960 do 1982 roku Daśrath Manjhi sam rozbijał kilofem górę,
przez którą nie udało mu się na czas przenieść ranną żonę do szpitala. Pomoc okazano jej zbyt późno. Falguni Devi zmarła pozostawiając mu na wychowanie dwójkę małych dzieci. Zrozpaczony wdowiec rzucił górze wyzwanie. Z miłości do żony, pragnąc zaoszczędzić innym cierpienia, jakie go spotkało, codziennie uderzając kilofem poniżany przez wszystkich człowiek z kasty zjadaczy szczurów, Daśnarath Manjhi przepołowił górę wyrąbując w niej sto dziesięciometrową drogę, szeroką i wysoką na siedem-osiem metrów. Skracając odległość z wioski do szpitala z siedemdziesięciu pięciu kilometrów do kilometra.
Historia mówi sama za siebie. Ketana Mehtę znam z takich filmów jak , Oh Darling! Yeh Hai India,Maya Memsaab, wdzięczna mu jestem za Mirch Masala i historię o powstaniu sipajów Mangal Pandey Rebeliant. Ciekawa jestem jego biografii Patela Sardar i biografii malarza Raji Ravi Sharmy Rang Rasiya. Podobnie jak ja lubi on historie prawdziwe. Opowiedział nam o Patelu, Mangal Pandeyu, Raji Ranie Sharmie, a tu o Deśrathu Manjhi, człowieku gór.
W tym filmie oszczędnie, realistycznie i przejmująco pokazał on poniżenie tych, co się znaleźli na dnie systemu kastowego. Zagrożenie dzieci przymuszanych przez rodziców do odpracowywania długów rodziców wobec tych z wyższych kast. Jesteśmy tez świadkami zakazanego przez prawo dziecięcego małżeństwa, przede wszystkim jednak dzięki Nawazuddinowi Siddiqui w roli Deśratha Manjhi i Radhice Apte jako jego żonie Fanguni Devi
jesteśmy świadkami radosnej, zmysłowej,
a jednocześnie pełnej czułości miłości, która daje bohaterowi siłę do tego, by dwadzieścia dwa lata starzejąc się w między czasie
uderzać kilofem w górę
przekopując w niej drogę.
PIOSENKI:
No. | Title | Lyrics | Music | Singer(s) | Length |
---|---|---|---|---|---|
1. | "Gehlore Ki Goriya" | Deepak Ramola | Sandesh Shandilya | Bhavin Shastri, Pavni Pandey | 3.40 |
2. | "O Rahi" | Ketan Mehta | Sandesh Shandilya | Bhavin Shastri | 4.42 |
3. | "Dum Kham" | Kumaar | Hitesh Sonik | Divya Kumar | 3.03 |
Total length: | 10:45 |