Sloneczniki

Begum Jaan (Indie 2017 - hindi)

Begum Jaan (Indie 2017 - hindi)

21-08-2017
 - gdy płonie nasz dom
Reż. Srjit Mukherji (Chotushkone, Autograph, Baishe Srabon, Hemlock Society, Rajkahini - też o Podziale Bengalu 1947, Nirbaak)
2017
język hindi
IMDb 5.6/10

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/4d/Begum_Jaan.jpg

Sierpień 1947 roku. O północy 15 sierpnia Indie z przejęciem  słuchają słów pandita Nehru, że w czas, gdy świat właśnie śpi, Indie budzą się do wolności.  Radośnie strzelają race, ludzie tańczą z zapalonymi zimnymi ogniami w dłoniach.
Ale wyzwolenie ma też swoją mroczną twarz.
http://www.brandsynario.com/wp-content/uploads/partition-2.jpg

Mordu, gwałtu, exodusu milionów.


http://i.dawn.com/large/2015/03/5502810fc0e0e.jpg


Po 180 latach kolonizacji Brytyjczycy odchodzą, zostawiając za sobą Indie podzielone na dwie części.

http://www.brandsynario.com/wp-content/uploads/partition-1.jpg

Kreską naniesioną na mapy przez nieznającego Indii Brytyjczyka  Radcliffa przecięto  na zachodzie Pendżab, na wschodzie Bengal. Linia graniczna podzieliła ziemie, lasy, rzeki, rozdzieliła ludzi.

http://punjabipost.ca/wp-content/uploads/2015/12/partition_d20ec39c-98fd-11e5-bc54-68b8564a9f80.jpg
Przecięła też  na pół dom publiczny prowadzony przez Begum Jaan (Vidya Balan). Begum Jaan,  wdowa z Benaresu wróciła do miejsca, gdzie kiedyś była panną młodą, by tu jako kurtyzana przyuczać do sprzedawania swego ciała kobiety skrzywdzone, wypędzone  z domów, maltretowane, gwałcone. Stwarzając im w burdelu dom, gdzie nawet jeśli są na co dzień wykorzystywane przez przez mężczyzn traktujących je jak przedmiot rozkoszy, mogą też razem cieszyć się,

http://stat3.bollywoodhungama.in/wp-content/uploads/2017/03/Begum-Jaan-62.jpg

pocieszać siebie, masować umęczone ciało,

http://images.indianexpress.com/2017/03/begum-jaan-7593.jpg

 zaśmiewać się obrzucając farbą w czas święta Holi.

http://images.indianexpress.com/2017/03/begum-jaan-vidya-balan-759.jpg

Podział Indii zagraża domowi stworzonemu przez prostytutki.

http://img01.ibnlive.in/ibnlive/uploads/2017/03/chunkey-pandey-begum-jaan.jpg

 Urzędnicy reprezentujący Indie i Pakistan dają dziwkom miesiąc czasu na odejście. Gdy okazuje się, że  Begum Jaan nie może liczyć ani na pomoc  ani zakochanego w niej nauczyciela, ani  wykorzystującego,

https://i.ytimg.com/vi/g0OthWhR4_A/maxresdefault.jpg

ale i chroniącego  dotychczas księcia, który sam traci władzę w nowych, demokratycznych Indiach, decyduje  się ona bronić swego domu zbrojnie. Chroniący dziewczyny  Sa!im uczy je  strzelać. Nadchodzi moment walki na śmierć i życie...

Temat Podziału Indii poruszył mnie już w takich filmach jak Pinjar, Train to Pakistan czy Garam Hawa. Ten nie ma mocy tamtych dramatów, choć sfilmowano go bardzo sugestywnie, realistycznie i symbolicznie,  a Vidya Balan

http://media2.intoday.in/indiatoday/images/stories/vidya-balan-story_647_032017063539_041317023432.jpg

w swej roli przekonuje mnie. Dodatkową atrakcją jest głos Amitabha Bachchana jako narratora i obecność Nasseruddina Shaha w roli tracącego władzę księcia.

http://media.indiatimes.in/media/content/2017/Apr/7_1492174561.jpg

Film zamyka i otwiera zawstydzająca prześladowców scena obnażania się dziecka i staruszki. W obronie napastowanej seksualnie kobiety.

 

Film - ze względu na temat Podziału Indii i wyodrębnienia z nich Pakistanu - zakazano w Pakistanie.

 

PIOSENKI:

- O Re Kaharo

- Prem Mein Tohre

- Murshida

- Aazaadiyan

- Holi Khelein

- Woh Subah  Hum HI Se  Aayegi