Sloneczniki

Barak (Rosja 1999)

Barak (Rosja 1999)

29-04-2017
 - drzwi niezamknięte, można w gości

Reż. Walerij Ogorodnikow

Zdjęcia: Jurij Klimenko (Przechadzka, Na końcu świata, Kosmos jak przeczucie, Zakładnik)

1999

tytuł: Барак

dramat filmowy

język rosyjski

Muzyka: Gabriel Faure

6 nagród, 16 nominacji - za reżyserię, zdjęcia, za role, za film (Chicago, Locarno)

na YT po rosyjsku


https://my-hit.org/storage/252200_500x800x250.jpg

Rosyjski dramat p.t. Barak  to jeden z tych filmów, które zostawiają ślad w pamięci,

 

http://img1.tfilm.co/data/screen/or/16267-002.jpg

 

których obrazy powracają nagle. Żywe. Czy wydaje mi się, czy rzeczywiście był czarno-biały?

 

http://katushka.net/torrents/00094471/screenshot_3.jpg

 

Może dlatego tak to zapamiętałam, bo jeden z bohaterów, beznogi Żora (Leonid Jarmolnik)

https://i.ytimg.com/vi/xwfPKhSDrhc/mqdefault.jpg

 

jest fotografem i na niektóre zatrzymane przez niego kadry

http://www.kino-teatr.ru/acter/album/1918/421233.jpg

 

patrzymy sekundy dłużej.

 

http://m.kino-teatr.ru/acter/album/4438/421230.jpg

 

Na portrety,

 

http://www.kino-teatr.ru/movie/kadr/384/416825.jpg

 

chwilę szczególnej radości lub wyjątkowego smutku, znaki bycia razem,

 

http://sidikhin.narod.ru/514.jpg

 

tworzenia  wspólnoty sąsiedzkiej mieszkańców baraku. Znajdzie w niej miejsce milicjant Alosza (Jewgienij Sidichin) z synem, zakochana w nim Kława, budząca w nim pragnienie opieki, dręczona koszmarami z przeżytej blokady leningradzkiej Ola (Julia Swieżakowa),

 

https://img.china-cdn88nmbwacdnln8hq8qwe.com/images/origin/46223/screen7.jpg

 

Lipa, kobieta zabiegająca o chwilę miłości i opiekuna dla swoich dzieci.

 

http://www.russerial.com/uploads/posts/2013-08/1376617789_vlcsnap-00011.jpg

 

 Karim, Tatar okaleczony na froncie, przywiązany do konia, jak do syna, którego nie może mieć. Niemy Karim wznosi toast tłumaczony przez żonę za tych co spłonęli w czołgach. Friedrich, Niemiec troszczący  się o brzemienną nie wiadomo od kogo kobietę,

 

 

http://www.kino-teatr.ru/movie/kadr/384/pv_416818.jpg

 

Szykanowany przez jednych, broniony przez drugich. Ledwie zakończyła się wojna. Nie wyschły łzy, nie zabliźniły się rany.  Mało kto z nich widzi jego poczucie obcości przy wspólnym śpiewie biesiadnym: Вставай страна огромнаяб вставай на смертный бой. 

 

Ten barak żyje swoim życiem.

 

http://kinofilms.me/images/films/15/14713/pict/3.jpg


Można tu liczyć na pomoc.

https://img.china-cdn88nmbwacdnln8hq8qwe.com/images/origin/46223/screen5.jpg

 

 

 

Obrazy -  realistyczne, czasem brutalne, czasem porywające - nakładają się jeden na drugi. Radosny taniec wszystkich w deszczu.  Syn broniący się przed przebudzeniem: Odejdź, tato. Nie przeszkadzaj mi śnić mamę. Zabitą w czas wojny. Handel wódką, pod harmonię śpiew o bohaterach, którzy śpią pod ziemią, Rosjanin śpiewający z Niemcem niemieckie piosenki, na zmianę z pytaniami "ilu naszych zastrzeliłeś? ja waszych 104". Koszmary senne z leningradzkiej blokady.  Szczury wędrujące po śpiących, podjadające sennych z głodu i choroby, śnieg, mróz i ciała sankami wiezione przez miasto. Beznogi głaszczący głowę dziecka. Czule czy machinalnie? Wiadomość o rozstrzelaniu Berii jednoczesna z wieścią o narodzeniu syna, której towarzyszy nakładanie kajdanek na czyjeś pokornie wyciągnięte  ręce. I płacz owonarodzonego. Czy jest znakiem nadziei?

Film kończy śpiew где тропа за рекой запорошена i zatrzymanie w kadrze poszczególnych bohaterów. Zgodnie ze słowami: Fotografia to to, czego nie mogą wyjaśnić słowa. Chwila zastygła w czasie.

 

CYTATY

Куда? В Москву? Разгонять  тоску? (- Kuda? w Moskwu! Rozganiać tosku?)

Не в службу а в дружбу (Nie w służbu, a w drużbu).

В бараке закон: дверь незаперта - можно в гости (W barakie zakon: dwier niezapierta możno w gosti).

toast:
чтобы елось и пилось -  чтобы хотелось и моглось.