Sloneczniki

Awaara (Indie 1951 - hindi)

Awaara (Indie 1951 - hindi)

09-08-2016
– zły syn dobrego ojca

Rez. Raj Kapoor (Shree 420 / Miłość i paragraf, Sangam)

1951

język hindi

 

 

Mój powrót do indyjskich filmów rozpoczęłam od czarno-białego filmu z 1951 roku. Autorem jego jest sławny Raj Kapoor, którego znam z filmu Shree 420 / Miłość i paragraf.

Film robi wrażenie. Nawet jeśli już w pierwszej scenie sądowej można się domyślić, że oskarżony włóczęga (Raj Kapoor)

 

 

 

jest nierozpoznanym synem niedoszłej ofiary zabójstwa, sędziego Raghunatha (Prithviraj Kapoor), a broniąca go w sądzie Rita (Nargis) jego - włóczęgi Raja - ukochaną.

 

 

To ona odsłania przed sędzią i przed nami jego przeszłość. Tragedię zrodziło uprzedzenie sędziego,

 

 

który uważając, że z porządnych ojców wyrastają porządni synowie, a bandyta może począć tylko bandytę, skazał niewinnie pewnego człowieka. Krzywda wróciła do niego. Skazanego Jaggę (K.N Singh) więzienie i żal rzeczywiście przemieniły w bandytę, który z zemsty porwał ukochaną żonę sędziego Leelę (Leela Chitnis). Odkrywszy, że kobieta jest w ciąży, ucieszył się. Był przekonany, że dalszej zemsty dokona podejrzliwość sędziego. I rzeczywiście, gdy uwolniona Leela wróciwszy do męża oświadcza mu, że spodziewa się dziecka, wyrzuca on ją z domu jako zhańbioną matkę przyszłego bandyty. Dlatego jego własny syn Raj rodzi się w ulewnym deszczu, w rynsztoku, zaś dorasta w slumsach.

 

 

Mimo matki zabiegów o to, by uzyskawszy wykształcenie Raj stał się w przyszłości - tak jak ojciec - sędzią, opiekę nad nim roztacza Jagga. Przyuczajac go do zlodziejskiego fachu.

 Dopiero po latach spotkanie ze szkolną miłością z dzieciństwa, Ritą obudzi sumienie Raja.

 

 

W filmie -  indyjski motyw ze starożytnego eposu "Ramajany". W nim także porwano mężczyźnie jego  żonę. Gdy król Rama pokonawszy demona Rawane odzyskuje ukochaną Sitę, nieufność ludu zmusza go do przeprowadzenia na niej próby niewinności i mimo tego, że demon nie odważył się posiąść ją przemocą, Rama wygnania Sitę do lasu.

Raj Kapoor do tej historii dodał jeszcze jeden bardzo indyjski szczegół. Sędzia zakochany w Leeli miał odwagę sprzeciwić się woli rodziców. Poślubił wdowę. Zabrakło mu jednak wiary w miłość swoją i swojej żony, by przeciwstawić się znieważającym ją podszeptom ludzi.

Mamy więc tu w pięknych czarno-białych zdjęciach Radhu Karmakara bardzo indyjską historię krzywdy i zemsty, tajemnicy pochodzenia, nierozpoznania bliskiego, walki z uprzedzeniami systemu kastowego zgodnie z którym masz być tym, kim był twój ojciec. Obecne są tu też motywy głębokiej więzi z matką, ersatzu ojca (relacja Raja z Jagga) i pojednania.

 

Ciekawostką jest, że relacja ojca i syna odtwarzana jest przez rzeczywistego ojca i syna, a młodego Raja gra jego młodszy brat, wkrótce też sławny aktor bollywoodu Shashi Kapoor.

 

I aż dwie historie miłości wbrew ograniczeniom społecznym - zakazu poślubienia wdowy i miłości mimo różnicy statusu społecznego, miłości zakorzenionej jak w wielu indyjskich filmach w dzieciństwie bohaterów. 

Akcja filmu rozgrywa się w stolicy Uttar Pradesh, Lucknow i w bardziej widocznym tu Bombaju. W sądzie, w więzieniu nazywanym żartobliwie przez Raja Taj Mahalem, w slumsach, szpitalu, na bombajskich plażach, wówczas - 4 lata po uzyskaniu wolności przez Indie - jeszcze rajsko czystych.

 

Poruszył mnie.

 

 

CYTAT:

"Sędzia jest bardzo surowy wobec swoich oskarżonych. Nie zna miłosierdzia. 

- Mam nadzieję, że Bóg będzie miał miłosierdzie nad nim"

 

PIOSENKI

 

- Awaara hoon (Mukesh)

 

- Hum Tujhse MOhabbat Karke

 

- Dum Bhar Jo


- Aaja Sanam Madhuri Chandani

- Ab Raat Guzarne Wali Hai