Sloneczniki

A速ajskie tropy - Witold Micha這wski

A速ajskie tropy - Witold Micha這wski

29-03-2015


Autorem ksi捫ki jest in篡nier, podr騜nik,



kt鏎y odwo逝je si do w璠rowcy w ka盥ym z nas, cho熲y dlatego, 瞠 ka盥y z nas pr璠zej czy p騧niej ruszy "w najd逝窺z, bezpowrotn, ale najbardziej fascynuj帷 podr騜". Autor z ogromn odwag wchodzi w sytuacje niebezpieczne, przedstawia nam miejsca dla wielu nieznane, wzbogacaj帷 pokazywane obrazy kontekstem historycznym. Warto z nim ruszy w t podr騜, kt鏎 zacz掖 w Bieszczadach a kontynuuje w Azji.


W rozdzia豉ch:
- My Euroajaty
- Asasyni za sterami boeing闚
- Kaukaz w p這mieniach
- Kierunek Amur
- Polowanie na nied德iedzia
- U Wr鏒 Agharty
- Wyprawa do Pi璚iu Bog闚
- Karakorum Highway
  z mapami Jedwabnego Szlaku karawan kupc闚 od II w p.n.e. do VII n.e. i Czarnego Szlaku najazdu Czingiz-chana z 1219-1223 i Batu-chana z 1236-1242, Witold Micha這wski zabiera nas w podr騜 po Azji.

Autor przybywa do odci皻ego wiele miesi璚y zimy od kraju Ladakh.



To tu mo積a od wiek闚 odby pielgrzymk wok馧 osi 鈍iata tzn licz帷ej sobie 6714 metr闚 g鏎y Kajlas - dla 進waitow siedziby Siwy.



To z jej zboczy wyp造waj 廝鏚豉 rzek Indus i Brahmaputry. W豉dze chi雟kie ograniczaj ilo嗆 pielgrzym闚, szczeg鏊nie z Indii wprowadzaj帷 wysokie op豉ty.

Autor ksi捫ki pod捫a do XVII-wiecznego klasztoru buddyjskiego s豉wnego z tanki, 鈍i皻ego malowid豉 tybeta雟kiego buddyzmu.



 Autora jednak bardziej interesuj 郵ady obecno軼i tu wys豉nego przez carat Miko豉ja Notowicza.  Urodzony na Krymie syn rabina w 1906 roku podpisa z szachem Iranu umow na budow ruroci庵u naftowego.  Tak wa積 rol zlecono komu, kto ju zas逝篡 si caratowi. Czym?


27 lat wcze郾iej petersburgska gazeta "Nowoje Wriemia" wys豉豉 go na w璠r闚k po Ladakhu



 i Kaszmirze.




Z jego relacji wynika, 瞠 z豉man nog kurowa w klasztorze Himis zabijaj帷 czas t逝maczeniami z palu. Tam to rzekomo mia豚y znale潭 zwoje, zgodnie z kt鏎ymi zanim Jezus objawi si w璠ruj帷 po Izraelu dotar on Jedwabnym Szlakiem z karawanami kupc闚 w Himalaje.  Co robi w g鏎ach? Rzekomo studiowa buddyjskie pisma, a nawet odwiedzi w Dzagannacie w Orisie gr鏏 Wajasza Kryszny.
Wg Notowicza, Chrystusa ocalono. Zdj皻emu z krzy瘸  udzielono pomocy, by powr鏂i z rodzin w Himalaje. Tam rzekomo zestarzawszy si umar i pochowano go w stolicy Kaszmiru, w Srinagarze.



Dlaczego rewelacje Notowicza mia造 by prowokacj carskiej Ochrany godz帷 w zachodnie chrze軼ija雟two, szczeg鏊nie w katolicyzm? Przecie godzi造 w istot chrze軼ija雟twa tak瞠 prawos豉wnego, w ide 鄉ierci i zmartwychwstania Chrystusa?

Czy to te w豉郾ie nowiny g這sz rzekomo a 23 鹵e-ewangelie, w tym Wodnika, Izraelczyk闚, Barnaby itd.?
Czy rewelacje Notowicza by造 cz窷ci tzw Wielkiej Gry ko鎍a XIX wieku (Big Game) Rosji i Anglii o panowanie nad Indiami?
W. Micha這wski przybywa do Leh,

by docieka prawdy na ten temat. Spotyka tam moc starszych, bia造ch pa, kt鏎e przyjecha造 tu w poszukiwaniu sensu 篡cia w buddyjskich klasztorach.
Autor A速ajskich trop闚 wspomina o ksi捫ce Saint-Yves d'Alveydre "Misja Indii w Europie".  W ko鎍u XIX wieku Francj urzek造 religie Indii.  Tam te jej autorzy  szukali w闚czas 廝鏚豉 tajemnic 篡cia.  W tek軼ie tym jednak g這si si pean na cz窷 misji Rosji w Indiach. Czy ksi捫k napisano na zam闚ienie carskie, podobnie jak rzekomo "Nieznane 篡cie Jezusa" Notowicza, z 1894? Dlaczego wi璚 zes豉no go na Sybir, by "nie rozsiewa zarazy"?
Brak logiki.
Ochran, rosyjski oddzia szpieg闚 i prowokator闚 utworzono po st逝mieniu powstania styczniowego. Czy idea Chrystusa rzekomo umieraj帷ego w Himalajach jest  dzie貫m, jak s康zi W.M. carskiej Ochrany? Po co?
Micha這wski sprawdza jej prawdziwo嗆. Odwiedza w Srinagarze gr鏏 Yuza Asafa uznany za gr鏏 Jezusa. Rewelacje o nim i o grobie rzekomej 穎ny Jezusa Marii Magdaleny publikowa豉 sowiecka prasa. W to, 瞠 Sowietom by造 na r瘯 publikacje podwa瘸j帷e chrze軼ija雟two wierz, ale carskiej Ochranie?

Gdy ludzie odwracaj si od wiary w Boga, ro郾ie w nich apetyt na magi, czasem wr璚z g堯d magii. S造szeli軼ie opowie軼i o Agharcie, podziemnej krainie pod Himalajami



ze stolic w Szambali?  Pod koniec 篡cia czu si jej w豉dc do篡waj帷y swych lat w Indiach rosyjski malarz


Miko豉j  Rerich.

 

Wracaj帷 do  sensacji Notowicza. Pierwszy raz podwa穎no fakt 鄉ierci i zmartwychwstania Chrystusa w XIV wieku w ewangelii Barnaby (w鈔鏚 hiszpa雟kich muzu軛an闚 widz帷ych w Jezusie proroka, a nie Boga). Od XIX wieku teorie o grobie Jezusa w Srinagarze



 g這si sekta ahmadyt闚 z Pend瘸bu i Kaszmiru. Wg nich Pi豉t uratowa Jezusa i pom鏬 mu uciec w Himalaje, miejsce, w kt鏎ym rzekomo sp璠zi on  na studiowaniu buddyjskich nauk lata mi璠zy 12 a 30 rokiem 篡cia. Sekty, kt鏎ej guru Mirza Ghulam Ahmad



 uwa瘸 siebie za wcielenie Jezusa, Mahdiego i Kryszny nie uznaje ortodoksyjny islam. Niemniej na Zachodzie sekta ma swoich wyznawc闚.

Notowicza rewelacje na temat starych zwoj闚 w palu odcyfrowanych przez niego w klasztorze tybeta雟kim Hemis



 podwa穎no - Notowicz nie kurowa si w 瘸dnym klasztorze, w wymienionym klasztorze nie ma pism w postaci zwoj闚, nie m鏬 te t逝maczy z palu, bo Tybet t逝maczy z sanskrytu lub chi雟kiego. Jego rewelacje obali najwi瘯szy autorytet indologii owego czasu Max Mueller.



 Mimo stwierdzenia fa連zerstwa 鹵e-ewangelie mno篡造 si. Na prze這mie XIX i XX wieku angielski pastor opublikowa propaguj帷 wegetarianizm  Ewangeli 安i皻ych Dwunastu. W 1911 w Los Angeles nawi您uj帷 do Notowicza L.H. Dowling pisze Ewangeli Wodnika. G這si w niej buddyjskie korzenie chrze軼ija雟twa, zapowiada er wodnika. Dla ruchu New Age ksi捫ka ta nabra豉 znaczenia 鈍i皻o軼i. Ruch ten narodzony w Ameryce w latach 60-ch g這si panteizm, jego wyznawcy d捫 do zjednoczenia ze 鈍iatem poprzez jog i medytacj. W ich ewangeliach (Wodnika i Wegetarian) Mari Magdalen przedstawia si jako partnerk Jezusa, a aposto這wie wierz w reinkarnacj.



Czyta豉m o tym z ciekawo軼i 郵edz帷 meandry ludzkich my郵i. Sama wierz帷 w 鄉ier i zmartwychwstanie Jezusa, kt鏎e dla mnie jest wiar w Jego mi這嗆, uwalnianie od grzech闚 i w 篡cie wieczne.

To temat przedstawiony przez W.M. w ostatnim rozdziale ksi捫ki  Karakorum Highway. Zacz窸am czyta ksi捫k od niego, bo dotyczy Indii. Co jest tematem innych rozdzia堯w? Np.

KIERUNEK AMUR
Duma Bia這rusin闚 z Brze軼ia z d逝gotrwa貫j obrony twierdzy w 1941 bez wiedzy, 瞠 w du篡m stopniu bronili jej Czeczeni z Kaukazu.
Pomnik bosego starca ze zw這kami dziecka w r瘯ach -  sowiecka cze嗆 oddana pomordowanym w Chatyniu po to, by odci庵n望 uwag od Katynia. Dopiero katastrofa lotnicza w Smole雟ku sprawi豉, 瞠 Miedwiediew poinformowa po raz pierwszy 鈍iat, 瞠 mordu na 20 tysi帷ach polskich oficer闚 dokona Stalin, a nie faszy軼i.
W璠r闚ka przez Kaza z meczetem Kul Szariffa na wz鏎 Taj Mahalu, z przekroczeniem a速ajskiej granicy mi璠zy Europ a Azj, przez Uf, w centrum kt鏎ej zbudowana za datki z Zachodu 鈍i徠ynia mormon闚, nocny przejazd przez rzek Ob. Nowosybirsk, a w nim muzeum Miko豉ja Rericha, kt鏎y ko鎍zy 篡cie w Dar篡ling u st鏕 Himalaj闚 przekonany, 瞠 jest XIV Dalajlam.

Czy by w Indiach bolszewickim agentem, jak s康zi W.M.?


Altaj - z powodu rakiet wystrzeliwanych z Bajkonuru coraz bardziej ska穎ny, coraz wi璚ej dzieci ze skaz genetyczn z powodu radioaktywno軼i.

Z Kazwina do wiosku Shatar-chan -  szale鎍za jazda autobusem przypomina mi t przez Kaukaz, gdy z Erewania do Tbilisi jechali鄉y nad urwiskami jeepem zawadiacko prowadzonym przez matk doros造ch syn闚. Oni siedz帷 obok niej  na ca貫 gard這 酥iewali. Gdy 酥iew ich porwa, matka przy酥iesza豉. W autobusie autora  -   g這郾a recytacja Koranu przez pasa瞠r闚.
W.M. noc pieszo, samotnie do Gazar-chan do kolejnej wioski muzu軛a雟kiej. Ma odwag. W pewnym momencie w璠ruje z potomkiem asasyn闚 za przewodnika. Alamut. Hassan ibn as-Sabbah, pierwszy Starzec z G鏎 z 篡dowskiego kr鏊ewskiego rodu kap豉n闚 podbitego przez Pers闚. Studiowa w Niszapur. Spotykamy go w XIII-wiecznym opisaniu 鈍iata Marca Polo. Kim s asasyni? Zakon, sekta morderc闚?



U st鏕 g鏎y Elburs. ko這 Kazwinu.  Marco Polo opisuje 瞠 odurzywszy narkotykiem  porywano m這dziutkich m篹czyzn. Budzili si w rajskim ogrodzie otoczeni pi瘯nymi kobietami. Do鈍iadczywszy tego raju u酥ieni ponownie budzili si w zamku starca. Zab鎩stwo by這 drog powrotu do raju. 字edniowieczni kamikadze byli bardzo starannie szkoleni. Nie tylko w zabijaniu sztyletem.  Gdy ich mistrz nie pozyska gdzie wp造wu gro嬌, w豉dca  interesuj帷ej go terenu stawa si celem asasyna - zab鎩cy. Najpierw jednak ten uczy si j瞛yka i  zawodu umo磧iwiaj帷ego zbli瞠nie si do ofiary na odleg這嗆  wbicia sztyletu w serce. Bano si tego owianego tajemnic imperium sztyletu z Alamutu. Na skinienie d這ni jego w豉dcy rzucano si gorliwie w przepa嗆. Tylko po to, by m鏬 on pos堯w utrzyma w grozie.  St康 mogli liczy na okup kr鏊闚 Francji czy Niemiec. Gdy z czasem stracili na znaczeniu stali si z dumnych anio堯w 鄉ierci p豉tnymi zab鎩cami,  najemnikami zwanymi strza豉mi su速ana.

Czy tytu rozdzia逝 陰czy ich z World Trade Center?

Micha這wski pisze o sowieckich pr鏏ach badania do鈍iadcze asasyn闚 z my郵 o wykorzystaniu ich dla 鈍iatowej rewolucji. Z drugiej strony  wp造wy asasyn闚 mo積a znale潭 w podr璚zniku szkoleniowym CIA Studium zab鎩stwa.

KAUKAZ W PΜMIENIACH

Podziw dla odwagi autora, kt鏎y wchodzi w Czeczenii w oko cyklonu,



jest pod ostrza貫m,



widzi ruiny po bombardowaniach zaledwie chwil wcze郾iej,



 spodziewa si kolejnych, rozmawia z namierzanymi przez Rosjan przyw鏚cami czecze雟kimi. Z Emirem zanim go otruj, z Szamilem Basajewem



 zanim zginie noc w 2006, by mo瞠 w eksplozji ci篹ar闚ki z materia豉mi wybuchowymi, z As豉nem Maschadowem



 zanim zginie podczas ataku rosyjskiego w 2005, by mo瞠 zabity, by unikn望 schwytania.


Wol opisywa przytaczane przez autora powiastki o asasynach ni zatrzyma si d逝瞠j przy Czeczenii. Ta ostatnia zbyt boli. Opisywa豉m jej groz m闚i帷 o ksi捫ce  "Dzieci Groznego" - Asne Seierstad.
 I filmie "Aleksandra".
Czeczenia jawi si u W.M. w obrazach  drapie積ej  jak hiena francuskiej dziennikarki, czy  dziecka z oderwanymi bomb n騜kami,  u鄉iechni皻ego, relacji z  wioski Elustandzi, gdzie w nalocie zgin窸o 50 os鏏 w wi瘯szo軼i dzieci na przerwie szkolnej, Fatimy, kobiety - snajpera, kt鏎a w tym nalocie straci豉 m篹a i c鏎eczk, ruin Groznego,



 na kt鏎y jak m闚i autor, w 1995 roku spad這 wi璚ej bomb ni na Stalingrad.

Padaj s這wa - czeskie Lidice z 1942 roku, francuski Oradour z 1944 roku : podobnie jak czecze雟ka Elustandzi - nazwy do zapami皻ania - czyja rozpacz czyj b鏊.

Reszt znajdziecie w wartej poznania ksi捫ce.