Sloneczniki

Baanam (Indie 2009 - telugu)

Baanam (Indie 2009 - telugu)

16-01-2015
 - syn naksality policjantem
Reż.  i scenariusz: Chaitanya Dantaluri (debiut potem Basanti)
Muzyka: Mani Sharma
Zdjęcia: Anil Bnadari (Basanti)

2009
1 nominacja -  za reżyserię

 telugu
Tytuł : Strzała

IMDb 7.2

 z ang. napisami na YT



Policja poszukuje naksalitów w dżunglach i miastach Indii.  Ja wyszukuję ich w filmach. W języku hindi -  Lal Salaam, Hazaar Chaurasi Ki Maa, Hazaaron Khwaishein Aisi, Red Alert czy Chakravyuth. I w telugu -  Sindhooram, czy też w tej historii, w której syn naksality, Bhagat Panikgrahi (Nara Rohith)  decyduje się zostać policjantem. Ku zdumieniu ojca (Sayaji Shinde),



który po latach życia w niezgodzie z prawem wychodzi z dżungli, by zamieszkać z synem. Zanim opuścił go w dzieciństwie uciekając od policyjnych kul, przekazał on synowi, by ten wybrał życie dla innych, bo tylko w takim życiu można odnaleźć sens.  I syn wybrał



 - obronę prawa w mundurze policjanta.
W tej historii jest też druga para: ojciec i syn. Umierający szef gangu z zimną krwią zastrzelony przez syna.  Nie da się uniknąć chwili, gdy zmierzą się ze sobą ten, kto włada przemocą i obrońca prawa...

W filmie motyw miłości, która wyrasta z troski o skrzywdzoną,  bezbronną dziewczynę, odesłaną zaraz po ślubie do domu rodziców z powodu zbyt niskiego posagu. Gdy nie mając gdzie się podziać pozwala ona bohaterowi zatroszczyć się o siebie, młodą braminkę gorszy dom, w którym wyobrażenia bogów zastąpiono obrazami Che Guevary i Bhagata Singha, walczącego zbrojnie z okupantem bojownika Indii powieszonego przez Brytyjczyków.




Subhalakszmi (Vedicka) dziwi, czemu ojciec bohatera nie kąpie się po ogoleniu. Oburza ją, że podają jej jedzenie na talerzu, na którym ktoś kiedyś jadł mięso. Takich smaczków tu sporo np skażone rytualnie domy oczyszcza się  tu bazylią i kurkumą.  Pojawienie się Subhalakszmi



 w domu bohatera zmienia go. Młoda braminka zaczyna dzień od arati,



modlitewnie krąży  z tacą, na której umieściła zapaloną lampkę i kadzidło przed głową śpiącego ojca. Okadza tak też oddając pod opiekę bogów obrazy Che i Bhagata Singha. Maluje przed progiem przynoszący błogosławieństwo bogów kolam.



Bohaterkę zdumiewa  niewiara bohatera:
- Nie wierzysz w hinduskich bogów?!
- A ty wierzysz w Jezusa lub Allaha? Według mnie, jeśli ktoś coś traci lub zyskuje to tylko ze względu na inne osoby, a nie ze względu na boga.



W tym filmie przeciwstawiono rzadki w indyjskich filmach ateizm bohatera hinduizmowi Subhalakszmi, ale i hinduizmowi  jego przeciwnika, śiwaity, który przed swoimi akcjami (14 mordów, 11 porwań) składa ofiarę przed trójzębem Siwy czcząc jego niszczycielską moc.



Postawiono tu pytanie o to, jak pokonać przemoc. Zadano je już wprowadzając bardzo realistycznie obraz posterunku policji, na ścianach którego ramię w ramię wiszą obok siebie piewca walki bez przemocy, GandhiSubhas Czandra Bose, który zwykł mawiać: dajcie mi swoją krew, a ja wam dam wolność. W jaki więc sposób pokonać przemoc?  Drogą Gandhiego, którego autobiografię  czyta bohater tuż przed tym, zanim go pobiją do nieprzytomności? Czy z bronią tą legalną  w ręce policjanta, czy tą  nielegalną w ręce naksality? Tak jak w tej historii debiutanta Chaitanyi Dantaluri,



w której bezsilna wobec gangstera policja szuka wsparcia naksalitów. Każdy akt przemocy wyzwala żal, który budzi znowu przemoc. To przemawia za szukaniem innej drogi. Niemniej tę historię kończy  symbolicznie klęska gangstera walczącego trójzębem Siwy  zwyciężonego z pomocą sierpa i młota naksalitów użytych przez policjanta. Kwadratura koła:)





PIOSENKA:


Naalo Nenena