Sloneczniki

Szokujące fakty z życia reportera - Joris Luyendijk

Szokujące fakty z życia reportera - Joris Luyendijk

07-12-2014
Wydawnictwo SONIA DRAGA
2013




Joris Luyendijk, Holender, 

z racji znajomości języka arabskiego trafia w dziennikarski świat reporterów z Egiptu, potem Syrii, Izraela

i Iranu. Opisuje o tym bardzo żywym językiem tematem swym czyniąc demaskowanie nadużyć i manipulacji dziennikarskich podtrzymujących nieprawdziwy,  wzmacniający uprzedzenia obraz Bliskiego Wschodu.
JL przedstawiwszy fakty wypaczonego obrazu świata proponuje zmiany, które mogłyby przywrócić godność zawodowi dziennikarza jako kogoś, kogo interesuje pokazywanie prawdy o świecie. JL proponuje
– pokazywać w mediach regułę, a nie wyjątki – 99 procent rzeczywistości pozostaje nieznana, sensacyjne newsy nie powinny być istotą dziennikarstwa, np zamiast słów patetycznych i budzących grozę – "Bliski Wschód płonie", napisać rzetelną informację o paru demonstracjach lub eksplozjach w kilku miejscach
- unikać błędu przedstawiania dyktatur jako demokracji, mówić o niewoli, w jakiej żyją ludzie w dyktaturach
- wyjaśniać wpływ mediów na świadomość, uzmysławiać stronniczość wypowiedzi

CYTATY:

- "Przed zamachami  września 2001 przeciętny zachodni niemuzułmanin wiedział o islamie niewiele lub nic. Następnie islam stał się newsem i chodziło oczywiście o wszystkie nieprawidłowości wśród muzułmanów. Newsy to wyjątki od reguły,

 

więc nie mówi się o życiu normalnie funkcjonujących muzułmanów.

Ale jaki jest rezultat tego potoku złych wiadomości? Taki, że widzowie, czy też słuchacze myślą coraz częściej, że islam niesie ze sobą tylko zło".

 

święto Aszura


- "Co to newsy? "If it bleeds it leads" – śmierć dobrze się sprzedaje. Zaczynamy najchętniej od zamachów, porwań, zabójstw i dużych wypadków, bo krew przykuwa uwagę publiczności. Po za tym trzeba zawsze podzielić liczbę zabitych przez liczbę kilometrów od nas, martwi biali są lepszym newsem niż martwi czarni lub Azjaci, martwi chrześcijanie lepszym niż martwi niechrześcijanie i zgodnie ze sloganem amerykańskich kolegów: "Jews are news". Czyli zamach w Jerozolimie może być pierwszą wiadomością, bomba w Algierze lub Delhi nie trafi do programu".
- "Poznaj swojego wroga. Chrześcijanie wiedzieli już o tym dwa tysiące lat temu: kochaj, nie poznaj."


- "Flaga to pieniądz. Im bardziej nacjonalistyczny materiał, tym większa oglądalność".