Sloneczniki

Mirchi (Indie 2013 - telugu)

Mirchi (Indie 2013 - telugu)

22-11-2014
- by broń wypadła z zakrwawionych rąk

Reż: Koratalla Siva (debiut scenarzysty)

Scen.: Koratalla Siva

Muzyka: Devi Sri Prasad (Atharintiki Daaredi, Gabbar Singh)

Zdj. : Madhie (Veyyil, Shaitan)

2013

6.8/10 IMDb

1 nagroda (Kailash Kher za męski playback w piosence Pandagala Digivachavu), 7 nominacji (za film, za reżyserię, muzykę, za role - Prabhas, Anushka Shetty, za tekst piosenki Pandagala Digivachavu - Ramajogayya Sastry, Chinnaponnu  za kobiecy playback w piosence  Mirchi )

telugu

 

Jai (Prabhas) ratuje we Włoszech z opresji Manasę (Richa Gangopadhyay). Ta zwierza mu się, że z niepokojem wraca po studiach w Ameryce z powrotem do domu rodzinnego w tamilskiej wiosce Palnadu. Jej rodzina od lat wiedzie krwawy spór z rodziną sąsiadów. Dziadek sparaliżowany, kuzyn zabity. Czas na zemstę. Jej dom żyje przemocą wbrew filozofii Jaia,


który wszystkich chce zjednać do idei miłości i pokoju. Pewnego dnia Jai pojawia się w  domu Manasy jako wakacyjny towarzysz brata. Wkrótce rodzinę  przemienia duch pokoju emanujący od Jaia, zaczyna ona  odczuwać słodycz dobrych uczynków. Ale zmianie tej zagraża idea zemsty miedzy rodzinami. Jai dobrze to rozumie, bo sam kiedyś za cenę dużych strat z kogoś rozwiązującego problemy pięścią i maczetą przemienił się człowieka pokoju. Opowiada swą historię Manasie odsłaniając jej swoją prawdziwą tożsamość...

Dwie historie, dwie relacje bohatera z dziewczynami, kilka postaci bohatera - ta promieniująca uśmiechem  na domowy użytek i ta na zewnątrz, od wyrzucania wrogów w powietrze kopnięciem nóg. Obok nich Jai z przeszłości z lubością stosujący brutalną siłę,


ale i droczący się z zaczepną Veenu (Anusha Shetty).


Zazwyczaj bohater stawia sobie za zadanie pozyskanie rodziny dziewczyny, by móc ją wbrew ich planom poślubić, tu celem bohatera jest przemienić żądnych zemsty, brutalnych  facetów od maczet w łagodnych gandhystów. Zastąpić zemstę wybaczeniem. Akcja rozgrywa się krótko we Włoszech, w college'u w Hajdarabadzie, który wprowadzany jest inaczej niż zazwyczaj poprzez obraz  Charminaru i statui Buddy na jeziorze, bo widokiem High Tech City,

 

/tentelangana.blogspot.com

ale przede wszystkich na wsi w Palnadu



 koło  Macherla.


Szukałam w filmie rozrywki, więc często przesuwałam liczne sceny walenia pałką leżących na ziemi, aut wylatujących w powietrze, podrzynania gardeł maczetą mirchi chłopców od prężenia muskułów i podkręcania wąsów. Coraz bardziej nimi zmęczona.



 Podpalanie wsi, błysk maczet wyciąganych z ukrycia w wodzie ryżowiska. Miałam tego coraz bardziej dość.  Także ścierania się dwóch idei męskości - męskość brutalnego macho, który zabezpiecza swój honor zemstą i męskość jako zaprzyjaźnienie się ze swoimi wrogami, chrześcijańska postawa rozbrajającej miłości do wroga. W chwili kulminacyjnej zdarzają się tu cuda, które wzbudziłyby podziw w każdym lekarzu, a zaciętusy spełniają wymuszane głodówkami marzenie Gandhiego: wypada im broń z rąk.


Co jeszcze? Uderzyło mnie, że bohater śpi w jednym łóżku z ojcem, jak w Aasai śpi w łóżku obok ojca  bohaterka. Chronienie, bliskość? Pomysł scenarzystów? Miejsca przecież w tych domach z kolumnami przy wyjściu i na wewnętrznym dziedzińcu nie brakuje.

P.S. DANE O PRZEMOCY w AP

W 2013 roku zarejestrowano w stanie Andhra Pradesh 2884 morderstw (4 miejsce w Indiach), ale pierwsze w morderstwach na tle miłosnym lub seksualnym (385, większość ofiar to kobiety). W 2013 r zarejestrowano w AP najwięcej w Indiach  ( 32.809) przestępstw przeciwko kobietom (więcej niż w 2012 r - 28.171) i więcej niż w Uttar Pradesh (32.546) i Zachodnim Bengalu (29.826). Zgodnie z danymi NCRB w Andhrze zgłoszono 1.635 gwałtów (pięć na dzień), 1.595 porwań, 1.084 przypadków domowej przemocy. W przypadku gwałtów w 800 przypadkach  sprawcy byli znani ofierze. Andhra Pradesh  zajmuje drugie miejsce w Indiach pod względem cyber przemocy (651), w tym 225 przypadków dotyczy napastowania kobiet.

  (dane z Time of India)
.