Sloneczniki

Goliyon Ki Rasleela: Ram- Leela (Indie 2013 - hindi)

Goliyon Ki Rasleela: Ram- Leela (Indie 2013 - hindi)

06-07-2014
 - zabójcze spojrzenia i kule


 Reż: Sanjay Leela Bhansali (Khamoshi: The Musical, Devdas, Guzaarish, Hum Dil De Chuke Sanam, Black)

Tytuł: Gra kul: Ram Leela

Muzyka: Osman Mir (debiut)

Zdjęcia: S. Ravi Varman (Barfi!, Anniyan)

Premiera: 2013

Nagrody: 28 nagród (negatywna rola - Supriya Pathak, za role - Richa Chadda, Ranveer Singh, Deepika Pandukone, za choreografię, scenografię, reżyserię, film etc ), 81 nominacji 


IMDb 6.3/10


Gudżarat. Dwa żyjące z przestępstw klany od pokoleń pielęgnują wobec siebie wrogość. Pewnego dnia jednak Ram, z rodziny Rajaadis spotyka Leelę z rodziny Saneras. Zachwyceni sobą zapominają o tym, że obowiązuje ich kodeks nienawiści. Czy radźpuckim Romeo i Julii uda się pokonać wieloletnie uprzedzenia?


 

Filmów Bhansali zawsze jestem ciekawa. Może mnie on swoją pompatycznością obrazów przytłoczyć,

rozdrażnić, ale nie pozostawia obojętną. Tak i z tym filmem. Broniłam się wzdrygając się przed przesadą, ale i tak porwał mnie.

 

Historia znana, bo kto nie zna Romeo i Julii, ale w oprawie gudżaracko-gangsterskiej nabiera innego znaczenia. Tempo zdarzeń, soczystość obrazów, dynamika tańców, rozbuchanych zmysłowo,

rozpasanych kolorami poraża. Historię wzięto w ramy dwóch hinduskich świąt – Holi i Dassery. Holi, wiosenne święto kolorów i przekraczania granic to czas rozpoznawania przez Rama i Leelę we wrogu swojego dopełnienia,

tych jedynych, tych na zawsze.

Dassera, którą święci się powrót boga Ramy do Ajodhji po zwycięstwie nad demonem Rawaną, symboliczne spalanie ogromnych kukieł, w blasku ognia, huku wystrzałów staje się tłem dla ostatniego aktu dramatu. Mamy wrażenie, że jesteśmy w ociekających bogactwem domach z zamierzchłych czasów. Wkrótce staje sie jasne, że źródłem dochodów jest przemyt i handel bronią, którym towarzyszą częste strzelaniny i zabójstwa. Pikantną przyprawą dla tego codziennego dania jest pokoleniami pielęgnowana zemsta między dwoma klanami. Nowoczesnym akcentem jest ( jak w "Omkarze") wszechobecność komórek, które zapewniają flirt zakochanym, łączą rozdzielonych, odsłaniają w przypadkowo zrobionym zdjęciu tajemnicę bohaterów, wieszczą nieszczęście umożliwiając zdradę, są znakiem odrzucenia, gdy milczą. Także notebooki w rękach głowy klanu (ciekawa rola Subriyi Pathak Kapur),

to, że już nie taniec żywych, choćby sprzedajnych kobiet, ale pornosy na ekranie rozpalają zmysły kumpli bohatera i wybór na kandydata do ślubu NRI z Londynu – to kolejne znaki współczesności pokazywanej historii. Odwieczne w niej są porwania, próby gwałtów, na znak ślubu wbrew woli rodziców sindur nakładany na włosy dziewczyny, poróżnienie bliskich sobie, zdrada, zamach na kogoś. Obrazy przesadne, ale chwilami tak piękne, aż chce mi się zmieniać bilety i zamiast jechać na południe Indii ruszyć w odbitą w wodzie biel Udajpuru.

W rolach głównych Deepika Pandukone i Ranveer Singh - uzbrojeni w pistolety i zabójcze spojrzenia, z krzykiem pawia w tle to pieszczą się lufami pistoletów,

to mierzą z nich do siebie.

Z niewinnie zakochanych przemienieni w tych, którzy przejąwszy władzę nad klanem

mogą nie tylko być krzywdzeni, ale mogą też i krzywdzić. Innych i siebie.

 

P.S. Jak zwykle było trochę zamieszania. Pierwotny tytuł Ramleela kojarzył się z odrywanymi co roku z okazji świąt przestawieniami Ramleela opowiadającymi o życiu boga Ramy. Sprawa oparła sie o sąd, zmieniono tytuł na Grę kul: Ram Leela (Goliyon Ki Rasleela:  Ram- Leela), mimo to zabroniono pokazywani filmu w Uttar Pradesh i podnoszono głosy, że obraża on uczucia religijne hindusów. Stąd film zaczyna się od słów, że nie chciano tu obrazić uczuć wyznawców boga Ramy. Varma kszatarijów (wojowników wg zakazanego prawnie w Indiach  systemu kastowego) zaprotestowała przeciwko użyciu w filmie dla wojujących ze sobą klanów nazwisk  Jadeja i Rabari;  zmieniono je więc  na SanedaRajadi

 

PIOSENKI:

Bhai Bhai



Nr Tytuł śpiewają długość
1. "Ang Laga De"   Aditi Paul and Shail Hada 5:27
2. "Dhoop"   Shreya Ghoshal 3:36
3. "Ishqyaun Dhishqyaun"   Aditya Narayan 4:51
4. "Laal Ishq"   Arijit Singh 6:27
5. "Lahu Munh Lag Gaya"   Shail Hada 5:00
6. "Mor Bani Thanghat Kare"   Osman Mir and Aditi Paul 3:58
7. "Nagada Sang Dhol"   Shreya Ghoshal and Osman Mir 4:33
8. "Poore Chand"   Shail Hada 4:08
9. "Ram Chahe Leela"   Bhoomi Trivedi 4:04
10. "Tattad Tattad"   Aditya Narayan 4:58
Total length:
47:02