Krantiveer (Indie 1994 - hindi)
Krantiveer (Indie 1994 - hindi)
17-11-2013
- w obronie slumsów biorę prawo w swoje ręce
Reżyseria:Mehul Kuma ( Kohram, Jagoo)
Nagrody:National Award za rolę - Nana, inne za scenariusz, dialogi, za role - Nana i Dimple Kapadia
Muzyka: Anand Milind
Role:Dimple Kapadia, Atul Agnihotri, Mamta Kulkarni, Danny Denzongpa i Paresh Rawal
Premiera:1994
tytuł: Rewolucjonista
Film zyskał wysokie uznanie krytyków i cieszył się popularnością widzów indyjskich
Ocena: IMDb 7.1/10
क्रांतिवीर
Kilka lat temu podobał mi się ten film. Z podziwem patrzyłam na grę Nany Patekara (potem wyszukując go w innych filmach), ciekawiło mnie to, że akcja rozgrywa sie w slumsach, że Nanie partneruje Dimple Kapadia. Bliski mi jest temat komunalizmu (manipulowania animozjami hindusko-muzułmańskimi, wzbudzania ich i podsycania, by wzmocnić swoją pozycję w polityce). W tym czasie jeszcze zdumiewało mnie, że bohater wobec niemocy prawa bierze go w swoje ręce. I że wydaje się to być przyjęte z uznaniem.
Tak opisywałam film pt Krantiveer wówczas na wikipedii:
Tematem filmu jest przemiana zdemoralizowanego obiboka (Nana Patekar) w walczącego o sprawiedliwość społeczną bohatera. Film, którego akcja rozgrywa się przeważnie w slumsach pokazuje nadużycia powiązanych z gangsterami polityków i celowe wzniecanie zamieszek hindusko-muzułmańskich. W dramacie przedstawiono sytuację, gdy brak ochrony prawnej egzekwowanej przez policję przyczynia się do odpowiedzi na przemoc przemocą. Przemianę bohatera wyzwala ogrom nieszczęść z powodu zamieszek religijnych, ale i rodząca się w nim miłość do pełnej buntu dziennikarki (Dimple Kapadia).
Pratap Brishmanaragan (Nana Patekar) to syn człowieka, który zginął w bohaterskiej walce z Brytyjczykami o niezależność Indii. Jego dziadek i matka spodziewają się, że w przyszłości stanie on się dumą rodziny, dziedzicem duchowego testamentu ojca. Tym większe jest ich rozczarowanie, gdy okazuje się, że chłopiec przestał chodzić do szkoły, kłamie i gra hazardowo w karty demoralizując rówieśników. Wstrząśnięty tym dziadek umiera na atak serca, więc rozżalona matka wygania Pratapa z domu. Uciekłszy w głąb kraju Pratap wykorzystując swoje umiejętności manipulowania ludźmi znajduje swoje miejsce w domu właściciela slumsów Laxmida (Paresh Rawal).
Z czasem ten zaczyna go traktować jak syna wykorzystując do do zbierania od ludzi w slumsach opłat za dach nad głową. Pratap obija się całymi dniami, popijając i szydząc z ludzi. Przedmiotem jego kpin staje się też piórem walcząca z niesprawiedliwością społeczną dziennikarka, Megha Dixit (Dimple Kapadia).
Pratap cynicznie wyśmiewa jej zapał, ale gdy dążąc do likwidacji slumsów politycy
wzniecają tam zamieszki między hindusami a muzułmanami, Pratap przestaje się śmiać. Slumsy spalone,
płoną stosy pogrzebowe zabitych. Pratap decyduje się przewciwstawić przemocy ...
MOTYWY:
* modlitwa w świątyni hinduskiej (Halla Bol) * domowa kapliczka
* "zepsuty chłopiec" (Munna, Athadu) * relacja dziadka i wnuka
* relacja matki i syna * uratowanie życia * relacja braci * adoptowany syn
* w slumsach (Dayavan)
* dziennikarka (Salaam-e-Ishq: A Tribute To Love, Page 3)
* gangsterzy * politycy powiązani z gangsterami Thakshak, Apaharan) * buldożery niszczą slumsy * pobicie * szpital
* hipnoza * hazard * Shimla
* zakochani * ćarpai (Lajja, Iqbal, Veer-Zaara)
* chłopiec (Akele Hum Akele Tum) * wdowa
* bójka * aranżowane małżeństwo
* wiec wyborczy * zamieszki hindusko- muzułmańskie
* pożar w slumsach * podpalanie ludzi * brak reakcji policji (Parzania, Dev)
* śmierć chłopca * pogrzeby, płonące stosy
* wspomnienia * bójka * gwałt
* zamordowanie rodziców (Chandni Bar)
* połamane bransoletki (The Namesake)
* niesprawiedliwość w sądzie (Halla Bol) * zaduszenie
* upozorowane samobójstwo
* pogrzeb i podpalenie stosu przez syna (Czasem słońce, czasem deszcz)
* święto religijne Navatri * taniec z pałeczkami
* modlitwa do bogini (Karan Arjun) * mord na politykach
* sąd (Ghulam, Army) wiadomości TV (Mission Istanbul) * więzienie (3 Deewarein, Lesa Lesa, Yuva, Elaan)
* relacja matki i syna * widzenie w więzieniu
* mangalsutra (Lesa Lesa)
* wieszanie (Ram Jaane, Rebeliant, 1942: A Love Story)
* jedność Indii
Nagrody:National Award za rolę - Nana, inne za scenariusz, dialogi, za role - Nana i Dimple Kapadia
Muzyka: Anand Milind
Role:Dimple Kapadia, Atul Agnihotri, Mamta Kulkarni, Danny Denzongpa i Paresh Rawal
Premiera:1994
tytuł: Rewolucjonista
Film zyskał wysokie uznanie krytyków i cieszył się popularnością widzów indyjskich
Ocena: IMDb 7.1/10
क्रांतिवीर
Kilka lat temu podobał mi się ten film. Z podziwem patrzyłam na grę Nany Patekara (potem wyszukując go w innych filmach), ciekawiło mnie to, że akcja rozgrywa sie w slumsach, że Nanie partneruje Dimple Kapadia. Bliski mi jest temat komunalizmu (manipulowania animozjami hindusko-muzułmańskimi, wzbudzania ich i podsycania, by wzmocnić swoją pozycję w polityce). W tym czasie jeszcze zdumiewało mnie, że bohater wobec niemocy prawa bierze go w swoje ręce. I że wydaje się to być przyjęte z uznaniem.
Tak opisywałam film pt Krantiveer wówczas na wikipedii:
Tematem filmu jest przemiana zdemoralizowanego obiboka (Nana Patekar) w walczącego o sprawiedliwość społeczną bohatera. Film, którego akcja rozgrywa się przeważnie w slumsach pokazuje nadużycia powiązanych z gangsterami polityków i celowe wzniecanie zamieszek hindusko-muzułmańskich. W dramacie przedstawiono sytuację, gdy brak ochrony prawnej egzekwowanej przez policję przyczynia się do odpowiedzi na przemoc przemocą. Przemianę bohatera wyzwala ogrom nieszczęść z powodu zamieszek religijnych, ale i rodząca się w nim miłość do pełnej buntu dziennikarki (Dimple Kapadia).
Pratap Brishmanaragan (Nana Patekar) to syn człowieka, który zginął w bohaterskiej walce z Brytyjczykami o niezależność Indii. Jego dziadek i matka spodziewają się, że w przyszłości stanie on się dumą rodziny, dziedzicem duchowego testamentu ojca. Tym większe jest ich rozczarowanie, gdy okazuje się, że chłopiec przestał chodzić do szkoły, kłamie i gra hazardowo w karty demoralizując rówieśników. Wstrząśnięty tym dziadek umiera na atak serca, więc rozżalona matka wygania Pratapa z domu. Uciekłszy w głąb kraju Pratap wykorzystując swoje umiejętności manipulowania ludźmi znajduje swoje miejsce w domu właściciela slumsów Laxmida (Paresh Rawal).
Z czasem ten zaczyna go traktować jak syna wykorzystując do do zbierania od ludzi w slumsach opłat za dach nad głową. Pratap obija się całymi dniami, popijając i szydząc z ludzi. Przedmiotem jego kpin staje się też piórem walcząca z niesprawiedliwością społeczną dziennikarka, Megha Dixit (Dimple Kapadia).
Pratap cynicznie wyśmiewa jej zapał, ale gdy dążąc do likwidacji slumsów politycy
wzniecają tam zamieszki między hindusami a muzułmanami, Pratap przestaje się śmiać. Slumsy spalone,
płoną stosy pogrzebowe zabitych. Pratap decyduje się przewciwstawić przemocy ...
MOTYWY:
* modlitwa w świątyni hinduskiej (Halla Bol) * domowa kapliczka
* "zepsuty chłopiec" (Munna, Athadu) * relacja dziadka i wnuka
* relacja matki i syna * uratowanie życia * relacja braci * adoptowany syn
* w slumsach (Dayavan)
* dziennikarka (Salaam-e-Ishq: A Tribute To Love, Page 3)
* gangsterzy * politycy powiązani z gangsterami Thakshak, Apaharan) * buldożery niszczą slumsy * pobicie * szpital
* hipnoza * hazard * Shimla
* zakochani * ćarpai (Lajja, Iqbal, Veer-Zaara)
* chłopiec (Akele Hum Akele Tum) * wdowa
* bójka * aranżowane małżeństwo
* wiec wyborczy * zamieszki hindusko- muzułmańskie
* pożar w slumsach * podpalanie ludzi * brak reakcji policji (Parzania, Dev)
* śmierć chłopca * pogrzeby, płonące stosy
* wspomnienia * bójka * gwałt
* zamordowanie rodziców (Chandni Bar)
* połamane bransoletki (The Namesake)
* niesprawiedliwość w sądzie (Halla Bol) * zaduszenie
* upozorowane samobójstwo
* pogrzeb i podpalenie stosu przez syna (Czasem słońce, czasem deszcz)
* święto religijne Navatri * taniec z pałeczkami
* modlitwa do bogini (Karan Arjun) * mord na politykach
* sąd (Ghulam, Army) wiadomości TV (Mission Istanbul) * więzienie (3 Deewarein, Lesa Lesa, Yuva, Elaan)
* relacja matki i syna * widzenie w więzieniu
* mangalsutra (Lesa Lesa)
* wieszanie (Ram Jaane, Rebeliant, 1942: A Love Story)
* jedność Indii
Muzykę do filmu skomponował braterski duet Anand-Milind, autorzy muzyki do takich filmów jak Qayamat Se Qayamat Tak (Nagroda Filmfare za Najlepszą Muzykę), Dil, Beta, Hero No. 1, ‘’Jaanwar’’, Baaghi, Inteqam: The Perfect Game, Sangeet i Anjaam. Teksty - Sameer.
Song | Singer(s) |
---|---|
Chunri Udi Sajan | Kumar Sanu, Poornima |
Jab Se Hum Tere | Kumar Sanu, Alka Yagnik |
Jai Ambe Jagdambe | Praful Roy, Sapna Awasthi, Sudesh Bhosle |
Jhankaro Jhankaro | Udit Narayan, Sapna Awasthi |
Love Rap | Sapna Mukherjee, Sudesh Bhosle, Amit Kumar, Poornima |
Phool Kali Chand | Udit Narayan, Sadhana Sargam |